De detailhandel laat volgend jaar een beperkte groei van 0,5 procent zien. Dat verwacht het ING Economisch Bureau.

Dit jaar is er een veel stevigere groei van zes procent. Dat komt doordat Nederlandse consumenten minder vaak op vakantie gingen en hun geld thuis uitgaven, vaker voor zichzelf kookten en hun huis opknapten. Vooral supermarkten, bouwmarkten en webwinkels profiteerden daarvan. Daarentegen hebben vooral mode- en schoenenwinkels het door de coronacrisis zwaar, maar ING verwacht dat het daar volgend jaar beter mee gaat. "We verwachten dat daar een normalisering plaatsvindt", zegt detailhandelexpert Thijs Geijer van ING tegen RetailNews.

Dat de groei in de detailhandel volgend jaar al met al bescheiden uitvalt, komt volgens ING doordat een deel van de bestedingen 'naar voren is gehaald'. "Denk aan de bestedingen aan elektronica. Vanwege het thuiswerken zijn die dit jaar gedaan. Volgend jaar zijn er waarschijnlijk een stuk minder beeldschermen, laptops en dergelijke nodig", verwacht Geijer.