Nederlandse consumenten hebben in 2019 meer geld uitgegeven aan duurzame voeding. De verkoop van voedsel met een duurzaamheidskeurmerk was in totaal goed voor 7,7 miljard euro, een stijging van achttien procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Dat blijkt uit de nieuwe Monitor Duurzaam Voedsel van Wageningen University & Research.

Bij de supermarkten namen de uitgaven aan duurzaam eten gemiddeld met een vijfde toe. Bij de horeca was dat zestien procent. De stijging is deels te wijten aan de btw-verhoging op voeding van zes naar negen procent, die per januari 2019 in is gegaan. Maar ook het marktaandeel van duurzaam voedsel is gestegen, van twaalf procent in 2018 naar veertien procent in 2019. 

Van de duurzame producten met een keurmerk wordt het Beter Leven-keurmerk het meest verkocht, gevolgd door het keurmerk Biologisch, UTZ Certified en het On the Way to Planetproof-keurmerk. Bij dat laatste keurmerk, dat onder meer wordt gebruikt voor zuivel, aardappelen, groente en fruit, was de grootste verkoopstijging te zien (+608 procent).