Amac ziet vooral mogelijkheden voor nieuwe winkels aan de rand van grote steden. Die verschuiving in het locatiebeleid heeft te maken met het succes van de vestiging in winkelcentrum The Wall, zegt oprichter Ed Bindels in het novembernummer van RetailTrends.

Amac opende zijn locatie in het Utrechtse winkelcentrum The Wall twee jaar terug. Dat leidde tot veel onbegrip, omdat het rode gevaarte langs de A2 veelal als een megalomaan, mislukt project werd gezien. “De tijd dat The Wall armoe troef was ligt echter achter ons, het aantal bezoekers is verdubbeld”, zegt Bindels. De vestiging heeft nu volgens hem een belangrijke regiofunctie en dankzij de grote ruimte voelen mensen zich er veilig in coronatijd.

De Amac-oprichter voorziet in elk geval nog ruimte voor drie locaties in de periferie van Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven. De Apple-verkoper is hard op zoek naar geschikte plekken, die bovendien nog moeten worden goedgekeurd door Apple. “En dat kan zomaar twee jaar duren.”

Het bestaande winkelnetwerk wordt geoptimaliseerd, zegt Bindels. “Sommige locaties passen niet meer bij hoe we onze huidige visie en diensten willen aanbieden.” Hij doelt erop dat het productaanbod veel groter is geworden, waardoor Amac nu meer ruimte nodig heeft dan bij de start vijftien jaar terug. “Vergis je niet: toen we net begonnen had Apple alleen de Mac en de iPod.”

In het novembernummer van RetailTrends spreken we uitgebreid met Bindels over vijftien jaar Amac, de moeilijkheid van samenwerken met Apple en de professionalisering van het personeel. Klik hier om het interview digitaal te lezen. Nog geen member, kijk dan hier.