Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: Coolblue en Bever.
Winnaar: Coolblue
‘Alles voor een glimlach’. Volgens onderzoek van MarketResponse maakt Coolblue zijn leus meer dan waar. Het bureau meet sinds 2017 de klanttevredenheid bij Nederlandse bedrijven en riep net als in 2017 en 2018 Coolblue uit tot klantvriendelijkste van allemaal. Ruim de helft van de klanten beoordeelt het bedrijf met een 9 of een 10. Daarmee laat de retailer onder meer De Efteling (de winnaar van vorig jaar), de Arnhemse dierentuin Burgers’ Zoo en onlinedierenwinkel Zooplus achter zich, dat op de derde plaats eindigde. "Bij Coolblue proberen we ons elke dag weer een beetje te verbeteren; dit jaar lag onze focus daarbij op het inrichten van betere product-klantreizen en op groene klantreizen”, aldus head customer service Annemijn Kuenen. “We zijn trots dat dit blijkbaar goed lukt en dat onze klanten dit waarderen.”
Verliezer: Bever
Bij AS Adventure, het...
Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: Coolblue en Bever.
Winnaar: Coolblue
‘Alles voor een glimlach’. Volgens onderzoek van MarketResponse maakt Coolblue zijn leus meer dan waar. Het bureau meet sinds 2017 de klanttevredenheid bij Nederlandse bedrijven en riep net als in 2017 en 2018 Coolblue uit tot klantvriendelijkste van allemaal. Ruim de helft van de klanten beoordeelt het bedrijf met een 9 of een 10. Daarmee laat de retailer onder meer De Efteling (de winnaar van vorig jaar), de Arnhemse dierentuin Burgers’ Zoo en onlinedierenwinkel Zooplus achter zich, dat op de derde plaats eindigde. "Bij Coolblue proberen we ons elke dag weer een beetje te verbeteren; dit jaar lag onze focus daarbij op het inrichten van betere product-klantreizen en op groene klantreizen”, aldus head customer service Annemijn Kuenen. “We zijn trots dat dit blijkbaar goed lukt en dat onze klanten dit waarderen.”
Verliezer: Bever
Bij AS Adventure, het moederbedrijf van buitenwinkel Bever, valt er een stuk minder te lachen. Het concern onderhandelt noodgedwongen met zijn financiers over schuldverlichting, bevestigt topman Frederic Hufkens vrijdag tegenover het FD. Door de coronacrisis wordt er minder gereisd en lijkt het wintersportseizoen dit jaar zelfs volledig in het water te vallen. AS Adventure verwacht dat de verkoop van sport- en buitenspullen daardoor ook in 2021 een flinke knauw oploopt. Dat terwijl de jaaromzet, die tot nu toe 360 miljoen euro bedraagt, van het bedrijf nu al met 22 procent is gedaald ten opzichte van vorig jaar en het bedrijf al sinds de overname door PAI Partners in 2015 gebukt gaat onder een zware schuldenlast. Hufkens verwacht er 'op korte termijn' uit te komen met zijn financiers. "We hopen dat met de komst van vaccins we vanaf april of mei volgend jaar weer kunnen draaien als vanouds."