Drie op de tien Nederlandse consumenten gaan dit jaar op koopjesjacht rondom Black Friday. Dat is meer dan vorig jaar, toen een kwart meedeed, blijkt uit onderzoek van Motivaction onder ruim duizend Nederlanders.

Black Friday mag dan nog populairder zijn dan een jaar geleden, fysieke retailers zullen daar weinig van merken. Nog maar 34 procent van de respondenten verwacht eind november fysieke winkels te bezoeken, tegenover 47 procent in 2019. Ruim de helft stelt zelfs dat fysieke winkels dit jaar niet aan Black Friday mee zouden moeten doen in verband met corona.

66 procent van de ondervraagden zegt hoofdzakelijk of alleen uitsluitend te winkelen met Black Friday, dat was vorig jaar 53 procent. Nog maar vijf procent gaat vooral of alleen naar stenen winkels, tegenover negen procent in 2019. 

Uit het onderzoek blijkt verder dat consumenten gemiddeld 299 euro denken uit te geven tijdens Black Friday, fors meer dan de 229 euro van vorig jaar. Dat hangt sterk samen met de gestegen interesse in consumentenelektronica, een relatief dure productgroep. 

Bol.com en MediaMarkt worden evenals in 2019 het meest genoemd als winkels waar men zeker een kijkje gaat nemen, gevolgd door Wehkamp, Zalando en Coolblue. Vooral Amazon staat dit jaar prominenter in de lijst dan in 2019.