HelloFresh breidt zijn aanwezigheid in de VS uit met de overname van Factor75. ‘Dit markeert de volgende stap in ons groeiplan om onze leidende positie te versterken en de totale afzetmarkt uit te breiden’, laat de maaltijdboxenbezorger weten. HelloFresh had eind september 2,5 miljoen klanten in Amerika.
HelloFresh legt in eerste instantie 177 miljoen dollar (149 miljoen euro) neer voor Factor75. Daar kan nog honderd miljoen dollar bovenop komen als de partij bepaalde doelstellingen behaalt. Welke dat zijn, is niet bekendgemaakt.
Het Amerikaanse Factor75 is in 2013 opgericht en heeft een andere benadering dan HelloFresh. Waar HelloFresh boxen met losse ingrediënten levert, is Factor75 gespecialiseerd in versbereide kant-en-klaarmaaltijden die de consument alleen nog moet opwarmen. Een maaltijd kost gemiddeld tussen de elf en vijftien dollar. Factor75 rekent voor dit jaar op een omzet van ongeveer 100 miljoen dollar.
De markt voor maaltijdbezorging in de Verenigde Staten volop in beweging, aangejaagd door de grote vraag vanwege de coronacrisis. Zo sloot het Brits-Nederlandse Just Eat Takeaway eerder dit jaar een deal van 7,3 miljard dollar om het Amerikaanse Grubhub over te nemen, terwijl taxibedrijf Uber Technologies maaltijdbezorger Postmates overneemt voor 2,7 miljard dollar. Het Zwitserse Nestlé koopt de bezorger van vers gemaakte maaltijden Freshly waarbij in eerste instantie 950 miljoen dollar wordt betaald.
Redactie RetailTrends Media 24 nov, 09:09
Bert Ysfogel 23 nov, 19:30