Grote webwinkels hebben de prijzen in een paar maanden tijd flink opgeschroefd. Andere online retailers verlaagden juist de prijzen, blijkt uit een analyse van prijsvergelijker Omnia Retail op verzoek van BNR.

Volgens het onderzoek zijn grote webwinkels gemiddeld zo'n vier procent duurder dan andere aanbieders. Voor de analyse zijn de prijzen van bol.com, Coolblue, MediaMarkt, Amazon en Wehkamp vergeleken met die van kleinere webshops. Volgens Omnia Retail zijn de tekorten door de coronacrisis de belangrijkste reden. Ze zijn erin geslaagd lange leveringstijden terug te dringen en zouden nu willen voorkomen dat ze op drukke momenten in de problemen komen, bijvoorbeeld rond de feestdagen. "Grote webwinkels lijken daarop te anticiperen door producten ertussenin minder agressief te prijzen en niet te stunten met grote promotieperiodes." 

Vanaf april gingen de prijzen volgens Omnia Retail bij meerdere van hen maand op maand omhoog. Sinds eind vorige week dalen de prijzen in de aanloop naar Black Friday. Tegenover BNR ontkennen de webshops dat ze de prijzen hoger houden om tekorten te voorkomen.