Twee derde van de Nederlandse online shoppers is gevoelig voor kortingen. Dat blijkt uit onderzoek van iVox in opdracht van Klarna, in aanloop naar Black Friday. De kortingsactie van ‘twee halen, één betalen’ is favoriet onder de meerderheid (zestig procent) van de consumenten.

Een vaste basiskorting op één product heeft daarna de voorkeur bij de duizend deelnemers aan het onderzoek. Een kleinere groep, onder wie meer vrouwen dan mannen, verkiest een stapelkorting op meerdere producten boven de andere acties. 32 procent geeft aan ‘helemaal niet gevoelig’ te zijn voor kortingen. 

Uit data van Klarna blijkt dat consumenten al sinds het begin van de crisis bewuster hun geld uitgeven, maar volgens consumentenpsycholoog Patrick Wessels heeft de aantrekkingskracht van kortingen niet alleen met het financiële aspect te maken. “Het aankopen van een product met korting op Black Friday geeft de consument een ‘winnaarsgevoel’”, stelt hij. 

Als je hetzelfde product later in de overwegend dure decembermaand voor de normale prijs zou moeten kopen, voelt dit voor de consument als een gemiste kans. “Een ander aspect is het gevoel te krijgen ‘het systeem te slim af te zijn’ en de mogelijkheid om als consument een succesverhaal aan anderen te kunnen vertellen wanneer je een mooie deal met flinke korting hebt gescoord.”