Winnaar/verliezer van de week: Amsterdam The Style Outlets en DMG

Winnaar/verliezer van de week: Amsterdam The Style Outlets en DMG

Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: Amsterdam The Style Outlets en De Mandemakers Groep (DMG).

Winnaar: Amsterdam The Style Outlets
Oorspronkelijk zou de outlet eind 2015 opengaan. Toen werd het 2016. Of nee, 2017. Eind 2019 dan. Het werd 26 november 2020. Amsterdam The Style Outlets in Halfweg liet zo lang op zich wachten doordat een projectontwikkelaar zich terugtrok en vooral door allerlei juridische procedures. Winkeliers in de omgeving, omliggende gemeenten en brancheorganisatie INretail trokken ten strijde, maar moesten uiteindelijk het hoofd buigen. De outlet, van de Spaanse ontwikkelaar Neinver, kon deze week - midden in de coronacrisis - de deuren openen. Weliswaar met iets minder merken dan gehoopt, maar center manager Marcel Herben is maar wat trots met het voor driekwart gevulde complex. Grote merken als Adidas, Nike, Puma en Björn Borg zitten er, maar ook het lokale Dstrezzed. Vanwege het coronavirus zijn voorlopig tweeduizend bezoekers tegelijkertijd welkom. In het eerste...

Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: Amsterdam The Style Outlets en De Mandemakers Groep (DMG).

Winnaar: Amsterdam The Style Outlets
Oorspronkelijk zou de outlet eind 2015 opengaan. Toen werd het 2016. Of nee, 2017. Eind 2019 dan. Het werd 26 november 2020. Amsterdam The Style Outlets in Halfweg liet zo lang op zich wachten doordat een projectontwikkelaar zich terugtrok en vooral door allerlei juridische procedures. Winkeliers in de omgeving, omliggende gemeenten en brancheorganisatie INretail trokken ten strijde, maar moesten uiteindelijk het hoofd buigen. De outlet, van de Spaanse ontwikkelaar Neinver, kon deze week - midden in de coronacrisis - de deuren openen. Weliswaar met iets minder merken dan gehoopt, maar center manager Marcel Herben is maar wat trots met het voor driekwart gevulde complex. Grote merken als Adidas, Nike, Puma en Björn Borg zitten er, maar ook het lokale Dstrezzed. Vanwege het coronavirus zijn voorlopig tweeduizend bezoekers tegelijkertijd welkom. In het eerste volledige jaar hoopte Herben aanvankelijk op zo'n twee miljoen bezoekers. En eigenlijk hoopt ie daar, corona of niet, stiekem nog steeds op. De outlet richt zich namelijk vooral op mensen uit de regio. Voor zo'n drie miljoen mensen is het slechts een halfuur met de auto.

Verliezer: De Mandemakers Groep
Hardleers. Zo noemt directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond De Mandemakers Groep (DMG). Winkels die onderdeel zijn van DMG zetten hun klanten aanzienlijk meer onder druk bij het kopen van een keuken dan andere bedrijven. En dat was in 2017 ook al zo. "Helaas moeten we vaststellen dat er in de tussentijd niets veranderd is." Onderzoekers van de Consumentenbond vroegen ruim 1500 consumenten naar hun ervaringen bij hun zoektocht naar een nieuwe keuken. Daarnaast deden ze een steekproef bij tien keukenwinkels. 28 procent van de ondervraagden voelde zich onder druk gezet door de verkoper. Vooral Brugman, Grando, Keuken Kampioen, Keukenmaxx, KeukenConcurrent, KüchenDirect, Mandemakers Keukens, Nieuwenhuis Keukens, Piet Klerkx, Tulp Keukens en Wooning maken zich daar schuldig aan. Zij zijn allemaal onderdeel van DMG. Bij deze winkels voelde maar liefst 57 procent van de consumenten de verkoopdruk. Bij andere winkels ligt dat percentage veel lager: 15 procent. En ook de verkoopadviezen zijn bij DMG matig, blijkt uit het onderzoek. "Wij vinden deze handelwijze volstrekt onacceptabel en hebben de Autoriteit Consument & Markt dan ook geïnformeerd over onze bevindingen", zegt Consumentenbond-directeur Molenaar. RetailTrends vroeg DMG om een reactie, maar kreeg geen antwoord.

 


 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!