Tony’s Chocolonely boekt minder omzet en winst dan gehoopt

De omzet van Tony’s Chocolonely is het afgelopen jaar met 27 procent gegroeid tot 88,4 miljoen euro. Dat is een stuk minder dan de ambitie van vijftig procent groei op jaarbasis.

De brutomarge van Tony’s bedroeg 41,6 procent. Dat is iets meer dan vorig jaar en boven de doelstelling van veertig procent. De geambieerde nettomarge van vier procent werd echter bij lange na niet behaald: die bleef steken op 0,3 procent. Dat komt neer op een nettowinst van ruim 261 duizend euro. Dat is wel een forse groei ten opzichte van een jaar geleden, toen slechts 2600 euro onderaan de streep overbleef.

Tony’s Chocolonely zegt gezien het hectische jaar ‘heel tevreden’ te zijn met de resultaten. Het chocolademerk wijst naast de coronacrisis op een reeks extra investeringen. Zo stegen de verkoopkosten van 10,4 naar 14,2 miljoen euro, onder meer door nieuwe productlanceringen. Ook de logistieke kosten namen toe als gevolg van het grotere aandeel van de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk in de totale omzet.

Voor komend jaar zijn twee van de drie hoofddoelstellingen iets naar beneden bijgesteld. Zo mikt Tony’s nu op een omzetgroei van dertig tot 35 procent. De nettowinst moet uitkomen op twee procent daarvan. Het doel voor de brutomarge is juist nog iets verder opgeschroefd naar 44 procent.

Reacties 2


wim fan van chocolade 4 dec, 10:59

het is altijd rijk rekenen en arm tellen heb ik altijd geleerd. Maar de grote verschillen tussen begroting en realiteit blijven wel opmerkelijk!


Bert Ysfogel 4 dec, 13:12

Merkwaardig dat ze met zulke hoge prijzen voor hun repen er niet in slagen om winst te maken. Aan die paar procent die naar de boeren gaat kan het niet liggen. Personeelskosten van 9,2 miljoen (jaarverslag 2018/2019) op ongeveer 100 medewerkers(waaronder part-timers) hakt er ook aardig in.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!