De omzet van Tony’s Chocolonely is het afgelopen jaar met 27 procent gegroeid tot 88,4 miljoen euro. Dat is een stuk minder dan de ambitie van vijftig procent groei op jaarbasis.

De brutomarge van Tony’s bedroeg 41,6 procent. Dat is iets meer dan vorig jaar en boven de doelstelling van veertig procent. De geambieerde nettomarge van vier procent werd echter bij lange na niet behaald: die bleef steken op 0,3 procent. Dat komt neer op een nettowinst van ruim 261 duizend euro. Dat is wel een forse groei ten opzichte van een jaar geleden, toen slechts 2600 euro onderaan de streep overbleef.

Tony’s Chocolonely zegt gezien het hectische jaar ‘heel tevreden’ te zijn met de resultaten. Het chocolademerk wijst naast de coronacrisis op een reeks extra investeringen. Zo stegen de verkoopkosten van 10,4 naar 14,2 miljoen euro, onder meer door nieuwe productlanceringen. Ook de logistieke kosten namen toe als gevolg van het grotere aandeel van de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk in de totale omzet.

Voor komend jaar zijn twee van de drie hoofddoelstellingen iets naar beneden bijgesteld. Zo mikt Tony’s nu op een omzetgroei van dertig tot 35 procent. De nettowinst moet uitkomen op twee procent daarvan. Het doel voor de brutomarge is juist nog iets verder opgeschroefd naar 44 procent.