Winnaar/verliezer van de week: Electro World en de Britse winkelketens

RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: Electro World en de Britse winkelketens.

Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: Electro World en de Britse winkelketens.

Winnaar: Electro World
Waar kleding- en schoenenzaken over het algemeen zwaar te lijden hebben onder de crisis, zag dit jaar er voor andere retailers rooskleuriger uit. Onder hen bevinden zich de elektronicaketens, zoals Electro World. Het bedrijf boekt sinds maart bijna dertig procent meer omzet en verwacht volgend jaar een aanzienlijk deel vast te houden; de keten rekent op een stijging van tien procent. "Klanten zoeken naar lokale ondernemers die ook meteen service kunnen bieden op een zelf uitgekozen moment”, aldus topman Jan van de Wouw tegen De Telegraaf. “We komen meteen langs als er problemen zijn met een bepaald product of dat nou wifi, een televisie of wasmachine is."

Zie ookHoe Electro World groeit in een markt onder hoogspanning

Verliezer: Britse winkelketens
Door de coronacrisis vallen er harde klappen in de Britse winkelstraat. Hoewel de nationale lockdown in Engeland woensdagavond is beëindigd en ook de niet-essentiële winkels hun deuren weer mogen openen, is in sommige gevallen het kwaad al geschied. Zo lijkt het einde van de 242 jaar oude winkelketen Debenhams nabij, nu JD Sports niet langer geïnteresseerd is in een mogelijke overname. In het eerste kwartaal van volgend jaar worden de winkels van Debenhams - dat vóór de crisis ook al in moeilijkheden verkeerde - gesloten. Ook Arcadia Group, het moederbedrijf van Topshop en Miss Selfridge, staat op omvallen. Later deze week kon ook modeketen Bonmarché aan het rijtje worden toegevoegd. Alles bij elkaar staan er ruim 26 duizend banen in het Verenigd Koninkrijk op de tocht.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Lees ook

Alle artikelen

Meest gelezen