Online koopgekte resulteert in bergen karton bij afvalverwerkers

Online koopgekte resulteert in bergen karton bij afvalverwerkers

De online koopwoede zorgt voor vollere afvalbakken met karton en plastic. Door die toename hebben afvalverwerkers het daardoor extra druk. "Huishoudelijk karton neemt toe. Was het eerst zeventig procent papier en dertig procent karton, is dat nu 50/50", zegt afvalverwerker Suez tegen RTL Nieuws.

PostNL noteerde voor het derde kwartaal op rij een groei van zeventien procent in het aantal pakketjes. Ook de vele maaltijden die bezorgd worden, zorgen voor extra karton. McDonald's laat weten 3,5 keer zoveel te hebben bezorgd dan vorig jaar. Bij Domino's zijn ook tweeduizend extra bezorgers aangenomen afgelopen jaar en ook de pizzaketen verpakt zijn eten in papier en karton.

Door al die bezorgdiensten stijgt de afvalberg. Afvaldienst Rova uit Amersfoort spreekt zelfs van een trendbreuk. Het bedrijf zag afgelopen jaren de hoeveelheid karton en papier afnemen, maar door corona is die daling sinds maart omgezet in een stijging. "Inmiddels is het weer stabiel, maar de dalende trend is voorbij."

 

Reacties 3


Pieter Vaassen 7 dec, 13:32

Winkels zijn vervuilender: Ook daar wordt alles zo aangeleverd compleet met karton en plastic! ( met vrachtwagens vanuit DC's, waar internet bestellingen rechstreeks CO2 neutraal wordt geleverd tegenwoordig), uitgepakt en vervolgens krijg je er nog een tasje bijgeleverd in de huisstijl! Er werken mensen die stoten ook CO2 uit een winkelcentrum vol is meer mensen en uitstoot dan 25 bezorgers! om nog maar te vergeten van iedereen die er met de auto heen rijdt! Het wordt tijd voor een extra milieu heffing op winkels!


leendert spijker 7 dec, 13:00

Mijn ergernissen zijn: De bezorgbusjes laten hun dieselmotor lopen tijdens het bezorgen.
Gisteren bestelden we een maaltijd: Er zat, naast alle plastic bakjes, wel een meter aluminiumfolie omheen gepakt. De fabricage van aluminium is zeer milieu-onvriendelijk...


HORACE Kuperus 7 dec, 11:30

Misschien dat we eens naar de vervuiling van on-line verkopen kunnen gaan kijken. Niet alleen de afvalbergen maar ook de CO2 uitstoot voor al dat indviduele vervoer van die pakketjes en de retouren niet te vergeten. Retouren die vaak gewoon vernietigd worden omdat herpakken duurder is. Het kopen op buitenlandse websites gooit er nog een stukje meer CO2 uitstoot over heen en negeert alle veiligheids maatregelen waaraan produkten in de EU moeten voldoen. Laten we het nog maar niet hebben over de misgelopen invoerrechten en BTW

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!