Kom hier alsjeblieft niet om deze auto te kopen

Kom hier alsjeblieft niet om deze auto te kopen

Goed, Lynk & Co is een automerk, maar dan niet in de traditionele zin van het woord. De startup wil namelijk zo min mogelijk auto’s verkopen. Wat het doel dan wel is? Mobiliteit veranderen door auto’s te delen, niet te bezitten.

De eerste vestiging die onlangs aan het Rokin in Amsterdam opende is dan ook geen typische showroom. Zo zie je de 01 plug-in hybride auto – de enige auto die het merk in Nederland verkoopt – pas als je ruim over de drempel van de Lynk & Co Club bent.

Bezoekers komen eerst de bar tegen, waar vanwege de coronamaatregelen nu alleen koffie wordt geserveerd. De barkrukken zijn bekleed met materiaal uit gerecyclede visnetten. Datzelfde materiaal is gebruikt voor de autostoelbekleding. 

Goed, Lynk & Co is een automerk, maar dan niet in de traditionele zin van het woord. De startup wil namelijk zo min mogelijk auto’s verkopen. Wat het doel dan wel is? Mobiliteit veranderen door auto’s te delen, niet te bezitten.

De eerste vestiging die onlangs aan het Rokin in Amsterdam opende is dan ook geen typische showroom. Zo zie je de 01 plug-in hybride auto – de enige auto die het merk in Nederland verkoopt – pas als je ruim over de drempel van de Lynk & Co Club bent.

Bezoekers komen eerst de bar tegen, waar vanwege de coronamaatregelen nu alleen koffie wordt geserveerd. De barkrukken zijn bekleed met materiaal uit gerecyclede visnetten. Datzelfde materiaal is gebruikt voor de autostoelbekleding. 

Vintage sneakers, skateboarden, zonnebrillen, sieraden: alles wat je ziet is te koop. Ja, ook de gele sofa waarop oprichter en ceo Alain Visser op onderstaande foto zit. Elke week vinden er minimaal twee events plaats, variërend van sneakerdrops tot kookworkshops en filmavonden.

Het besluit om de eerste Lynk & Co Club in Amsterdam te vestigen was voor Visser geen ingewikkelde. “Als we echt duidelijk willen maken dat we geen traditioneel automerk zijn, laten we dan beginnen in de stad die auto’s haat”, verklaarde hij in een interview met The Verge.

Het idee voor Lynk & Co ontstond vijf jaar geleden toen hij zijn ‘zeer milieubewuste en verantwoordelijke’ zoons vroeg of ze trots waren op wat hun vader had bereikt. Visser werkte op dat moment drie decennia in de automotivebranche en was vicepresident marketing, sales en customerservice bij Volvo Cars. “Maar je verkoopt auto’s”, zeiden ze beschuldigend. Visser besluit dat het roer om moet en dat hij de industrie van binnenuit wil verduurzamen.

De oplossing zit ‘m wat hem betreft in toegang tot mobiliteit, niet in het bezit van een auto. Lynk & Co biedt daarom drie mogelijkheden. Natuurlijk kun je de 01 kopen, maar Visser heeft liever dat je een membership afsluit. Voor een abonnement van 500 euro per maand heb je de auto tot je beschikking. 

De derde optie is het free membership. Daarbij huur je een auto van iemand die een 01 bezit. Eigenaren bieden hun voertuig aan via een platform, Lynk & Co dekt de verzekering en het geplande onderhoud. Ruilen gaat trouwens via een app, je hoeft dus geen sleutels uit te wisselen. 

De Amsterdamse Lynk & Co Club is vooral bedoeld om mensen aan te trekken die net als Visser denken dat het bezit van een auto achterhaald is. Het succes van het concept staat of valt met het strikken van voldoende members. “Volgens onze informatie staat tien procent van de autokopers open voor een radicaal andere aanpak”, stelt Visser. “Als er maar een fractie van die tien procent bij ons komt, denk ik dat we het al erg goed doen.” 

 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!