Lucifers, potloden en slippers: exclusieve labels als Gucci en Prada lanceren onbeduidende producten voor een prijs die ook de grote massa kan ophoesten. Jan Modaal voelt zich ook onderdeel van the rich and famous, terwijl het label een lucratief nieuw segment aanboort. In de wereld van premium mediocre draait alles om Het Logo.


In 2017 lanceerde de Indiaas-Amerikaanse auteur en consultant Venkatesh Rao de term premium mediocre. Hij refereerde hiermee aan het gedroomde segment van marketeers, waarin de massa denkt luxe te consumeren, terwijl dat in feite een illusie is. Een paar herkenbare voorbeelden van dit soort zeer lucratieve sectoren: ambachtelijk bier, huisgemaakte pizza volgens traditioneel recept, signature hamburgers à 25 dollar en, een van mijn persoonlijke favorieten, premium economy bij binnenlandse vluchten (in Amerika – red.). Het idee is simpel. Door producten en diensten van gemiddelde kwaliteit aan te kleden met een paar premium kenmerken – of die nu echt of nep zijn – spelen bedrijven slim in op de behoefte van consumenten iets aan te schaffen dat hen boven het maaiveld doet...