Een jurkje dat je in de grond stopt als je erop uitgekeken bent, of een trenchcoat van petflessen. Filippa K heeft twee kledingstukken ontworpen die niet alleen gemaakt zijn uit gerecycled materiaal, maar ook helemaal recyclebaar zijn. Sustainability director Elin Larsson over deze stappen in een zoektocht naar het grote doel: volledige sustainable fashion.
Polyester
“Het duurt erg lang om polyester te maken en dan nog eens zeker 200 jaar voordat het weer biologisch afgebroken is. Het wordt vooral gebruikt voor fastfashion en daarom kunnen we hiermee onze eigen draai geven aan de termen fast- en slowfashion. Bij het ontwerp van deze jas hebben we ons laten inspireren door het trage ritme van de natuur en de manier waarop de aarde in staat is om nieuwe dingen te creëren uit iets wat al bestaat.”
Sustainable
“Merken moeten fast-en slowfashion herdefiniëren om een toekomst te hebben. En die toekomst hangt af van duurzamere producten en services, die de consument bewuster laten shoppen. In 2030...
Een jurkje dat je in de grond stopt als je erop uitgekeken bent, of een trenchcoat van petflessen. Filippa K heeft twee kledingstukken ontworpen die niet alleen gemaakt zijn uit gerecycled materiaal, maar ook helemaal recyclebaar zijn. Sustainability director Elin Larsson over deze stappen in een zoektocht naar het grote doel: volledige sustainable fashion.
Polyester
“Het duurt erg lang om polyester te maken en dan nog eens zeker 200 jaar voordat het weer biologisch afgebroken is. Het wordt vooral gebruikt voor fastfashion en daarom kunnen we hiermee onze eigen draai geven aan de termen fast- en slowfashion. Bij het ontwerp van deze jas hebben we ons laten inspireren door het trage ritme van de natuur en de manier waarop de aarde in staat is om nieuwe dingen te creëren uit iets wat al bestaat.”
Sustainable
“Merken moeten fast-en slowfashion herdefiniëren om een toekomst te hebben. En die toekomst hangt af van duurzamere producten en services, die de consument bewuster laten shoppen. In 2030 moeten al onze collecties sustainable zijn. Al het gebruikte materiaal is dan recyclebaar of biologisch afbreekbaar, van de stof tot de knopen en de draad.”
Knoop
“De knoop bestaat voor 80% procent uit gerecycled polyester. Voor de overige 20% is nieuw polyester gebruikt. Dat is nodig om het materiaal sterk genoeg te maken om jaren mee te kunnen.”
Mouwen
“In eerste instantie wilden we de mouwen voorzien van een elastisch lint. Dat idee moesten we laten varen, omdat de jas item anders niet meer volledig recyclebaar zou zijn.”
Verzorgingsgarantie
“De trenchcoat is licht en waterafstotend en gemakkelijk mee te nemen in een tas. Zo kun je ‘m gebruiken op regenachtige dagen, maar ook als overjas als het fris is. We hebben bij het design voor een tijdloze stijl gekozen, zodat hij een decennium mee kan. Klanten krijgen er 10 jaar verzorgingsgarantie op. Als iets gerepareerd of aangepast moet, kunnen ze ‘m naar de winkel brengen.”
Naaigaren
“Het naaigaren is gemaakt uit gebruikte petflessen. Dit materiaal is sterk en duurzaam, houdt de kleuren goed vast en kan met dezelfde machines verwerkt worden als het reguliere alternatief.”
Ontwikkeling
“Het proces voor de ontwikkeling van deze biologisch afbreekbare trenchcoat duurde 2 jaar. We wilden een kledingstuk creëren uit gerecycled materiaal, dat op zijn beurt ook weer te recyclen is. Dat laatste kan, omdat de jas helemaal uit polyester bestaat. Klanten kunnen hun exemplaar uiteindelijk bij onze vestigingen inleveren. Onze recyclingpartners maken er vervolgens polypellets van, een soort vulmiddel.”
Verven
“Het verven van de stof is een van de minst duurzame en meest vervuilende aspecten van de mode-industrie. We gebruiken daarom de zogenoemde spinbadtechniek. Daarbij worden de kleurpigmenten opgenomen in de vezel, zodat er geen water nodig is voor het kleuren. Het materiaal is daardoor bovendien beter bestand tegen slijtage, beschadiging door uv-straling en wassen.”
“Als je producten voor de commerciële markt wilt verven in een spinbad zijn er twee grote uitdagingen. Je moet al vroeg in het proces een besluit nemen over de kleur, terwijl je dat anders past doet nadat het garen is geweven tot stof. Daarnaast moet je een grote hoeveelheid materiaal hebben, veel meer dan bij traditionele verftechnieken.”