Van exclusieve liflafjes tot de dagelijkse boodschappen: de Chinese Hema-formule is een restaurant, supermarkt en logistiek centrum ineen. Internetconglomeraat Alibaba ziet in stenen servicepunten met hightech voorzieningen de toekomst. Een inkijkje.


In 2014 heeft Hema-oprichter Hou Yi een onderonsje met Alibaba-ceo Zhang Yong, buiten de landsgrenzen beter bekend als Daniel Zhang en opvolger van Jack Ma. “We geloofden dat er kansen lagen om het retaillandschap radicaal te veranderen”, blikt Hou terug in gesprek met RetailTrends. “Tegelijkertijd zagen we dat de economische ontwikkeling al aan het afremmen was.” De torenhoge groei van het aantal gebruikers op de Alibaba-platformen loopt terug. Alibaba ziet wel brood in het concept waarmee programmeur Hou op de proppen komt en een jaar later is de eerste vestiging een feit. De internetreus grijpt Hema (spreek uit als ‘guh-ma’) aan als hét format dat ‘nieuwe retail’ moet invullen. “Een disruptieve aanpak”, meent Hou.
 

Huh? Hema, HEMA,...