Korte samenvatting: ik wist iets niet van de Nederlandse retail dat ik nu wel weet en ik ben er helemaal ontsteld van. He-le-maal. Komt ‘ie. ’s Lands grootste onlinewinkel vindt ’t niet erg dat een deel van zijn klanten bestaat uit totale randdebielen, uit tokkies in het kwadraat, uit complete idioten. Ja, die worden zelfs in de watten gelegd.


Undercover bij bol.com
Een wat langere samenvatting: enkele weken geleden publiceerde de Volkskrant een verhaal over een distributiecentrum van bol.com in Waalwijk. Een verslaggever was er enkele weken undercover gaan werken. Nee, dat was geen pretje. Hard werken, hoge druk, weinig verdienen, roosters die voortdurend veranderden en in vaste dienst, ho maar. Hij was officieel niet eens een medewerker van bol.com. Er zat nog een uitzendbureau tussen en een bureau dat de roosters coördineerde. Enfin, zo gaat het natuurlijk in menig distributiecentrum en wat dat betreft was er niks nieuws onder de zon. Want laten we wel wezen: sinds de industriële revolutie (1750) is het aan de onderkant van de arbeidsmarkt niet echt prettig toeven. En het kan altijd...