De missie van Marqt liegt er niet om: het voedselsysteem eerlijker maken. Dat valt niet mee met zestien winkels, omringd door supermarktgrootmachten. Grootmachten die de Amsterdamse keten al lang het alleenrecht op duurzame voeding hebben afgenomen. Onder leiding van de vorig jaar aangetreden directievoorzitter Joost Leeflang moet de foodformule zijn onderscheidend vermogen weer bewijzen en de scale-upfase achter zich laten. 


Wat is de belangrijkste taak die u bij uw aanstelling meekreeg?
“Dat is een mooie traditionele vraag. Je komt bij een raad van commissarissen, krijgt een opdracht en daar hoort een aantal doelstellingen bij. Dat doet me denken aan mijn verleden bij Philips.”


Gaat dat anders bij Marqt?
“Heel anders, het is veel meer samen een richting bepalen. Met Marqt is in tien jaar tijd een fantastisch bedrijf neergezet, de eerste winkel was echt baanbrekend. Marqt was een heel nieuw concept en een uitdager van het systeem. Langzaam is dat uitgegroeid tot zestien winkels en daarmee ben je te groot voor het servet maar te klein voor het...