Loyaliteitsprogramma’s als Airmiles, spaarzegeltjes of een bonuskaart zorgen niet voor trouwere klanten. Dat blijkt uit een promotieonderzoek van Valentina Melnyk, waarbij onder meer de loyaliteitsprogramma’s van Shell, Airmiles, KLM en Albert Heijn zijn onderzocht. “Zulke programma’s zijn erop gericht mensen voor producten te laten sparen, of bepaalde kortingen te geven. Dat zijn puur economische elementen en daarmee krijg je geen trouwe klanten”, aldus Melnyk.
Het zou volgens haar helpen om mannen en vrouwen verschillend te benaderen. “Wanneer een loyaliteitsprogramma gepersonaliseerde aandacht weet te geven aan vrouwen, door bijvoorbeeld een cadeautje te geven wanneer zij jarig is, dan is zo’n programma effectiever en zijn vrouwen meer geneigd om zich loyaal op te stellen tegenover de afzender.”
Bij mannen speelt status daarentegen een rol. “Programma’s die bijvoorbeeld een platinum-status, silver-status of een gold-status te geven, zijn juist weer effectiever wanneer je mannen benadert.”
“Loyaliteitsprogramma's werken niet”
Gepubliceerd op 7 maart 2006 om 00:00
Reacties 0