De omzet van H&M heeft in het vierde kwartaal flink te lijden gehad onder de tweede coronagolf, die in veel landen het winkelbezoek drukte. Dat blijkt uit de voorlopige jaarcijfers die de Zweedse modeketen dinsdag presenteerde. 

De omzet van H&M liep in het vierde kwartaal van het gebroken boekjaar met tien procent terug ten opzichte van het jaar daarvoor en kwam uit op 52,4 miljard Zweedse kroon (zo’n 5,1 miljard euro). Aan het begin van dat kwartaal leken de verkopen zich nog te herstellen en daalde de omzet met ‘slechts’ drie procent. Later dat kwartaal steeg het omzetverlies echter naar 22 procent.

De omzet over heel 2020 daalde met achttien procent ten opzichte van 2019 en kwam uit op 187 miljard Zweedse kroon (ruim 18 miljard euro). Het volledige rapport met de jaarcijfers wordt op 29 januari gepresenteerd.

Eerder werd bekend dat H&M waarschijnlijk zo'n achthonderd banen in Duitsland wil schrappen. Net als in Nederland zijn de niet-essentiële winkels ook daar gesloten als onderdeel van de lockdown.