De door corona flink geraakte retailsector zal zich de komende twee jaar herstellen, maar slechts licht. De consument zal in elk geval volgend jaar de hand op de knip houden, verwacht ABN Amro.

Dat komt onder meer doordat het consumentenvertrouwen sterk is gedaald. Daarnaast is de verwachting dat de werkloosheid oploopt en dat de lonen niet sterk zullen stijgen. "Hoewel de consumentenbestedingen gaan oplopen, blijven deze voorlopig onder het niveau van voor de coronacrisis."

Retailondernemers die de coronacrisis aangrepen om hun onlinekanaal te verbeteren, kunnen op een sterker herstel rekenen. Door de crisis kopen steeds meer consumenten via internet. Tussen april en november lagen de onlineverkopen gemiddeld 39 procent hoger vergeleken met dezelfde periode vorig jaar, blijkt uit cijfers van het CBS. Uit transactiedata van ABN Amro komt naar voren dat supermarkten in november 195 procent meer verkochten dan een jaar geleden. Aan elektronica werd die maand 66 procent meer uitgegeven. Ook werd er online meer kleding verkocht, maar die stijging was 'slechts' 24 procent.

Wat de veerkracht volgens ABN Amro voor een groot deel bepaalt, zijn de innovaties die het winkelen in coronatijd toch mogelijk maken. Zo introduceerden diverse retailers tijdens de eerste besmettingsgolf 'winkelen op afspraak'. Inmiddels bieden tal van winkels, van kleine partijen tot grote namen als Sissy-Boy en Pearle, deze service. ABN Amro verwacht dat de groei van supermarkten en bouwmarkten zal normaliseren als de beperkende maatregelen worden teruggebracht.