HEMA boekte in het derde kwartaal een omzet van 310 miljoen euro, 2,2 procent minder dan een jaar geleden. Dat kwam volgens het warenhuis vooral door de aangescherpte coronamaatregelen in heel Europa.

Een belangrijk deel van het omzetverlies in de winkels kon worden opgevangen door de omzet uit thuisbezorgingen. Die steeg met 75,5 procent. De genormaliseerde ebitda kwam uit op 55 miljoen euro, tegen 62,5 miljoen een jaar eerder.

Vooral de beperkte openstelling en sluiting van de restaurants in Nederland en België hakte er flink in bij HEMA. De foodomzet daalde met 25,7 procent. Er werden wel meer huishoudelijke artikelen, persoonlijke verzorgingsproducten en kleding verkocht.

Dankzij stijgende onlineverkopen steeg de omzet in België en Luxemburg met 4,6 procent en in Duitsland met 2,8 procent. In Frankrijk daalde de omzet met 1,8 procent. In 147 winkels van Jumbo, tachtig van Casino en 39 van Franprix werd een HEMA-corner geopend.