Cibdol: het highend CBD-merk waar je niet high van wordt

CBD-producten zijn in opkomst. Hoewel de medische werking van CBD (cannabidiol, afkomstig uit hennep), nog niet voldoende wetenschappelijk bewezen is, lijkt de stof te helpen bij mensen met reuma, artrose of slaapproblemen. “Zie het als een soort vitaminen”, zegt Boy Ramsahai, die met het CBD-merk Cibdol onlangs de eerste brandstore opende in de Negen Straatjes in Amsterdam.

Eerst maar even wat ophelderen. Is Cibdol nou een Nederlands of Zwitsers merk?
“Wij zijn een Zwitsers bedrijf. Onze research & development vindt plaats in ons laboratorium in Zwitserland. Hier wordt onderzoek gedaan, worden nieuwe producten bedacht en ontwikkeld. Een van onze aandeelhouders woont in Zwitserland en stuurt dit alles aan. Het bottelen en de verkoop voor heel Europa gebeurt vanuit Nederland, omdat dat hier goedkoper is.” 

Met een winkel in de Negen Straatjes in Amsterdam zetten jullie nu voor het eerst voet op Nederlandse bodem? 
“Cibdol bestaat al zes jaar, maar opereerde tot voor kort alleen online. We ontdekten dat klanten op zoek zijn naar meer informatie over CBD-producten in het algemeen. Wat is CBD, hoe moet je het gebruiken, dat soort vragen. Door niet alleen online maar ook offline goed bereikbaar te...

CBD-producten zijn in opkomst. Hoewel de medische werking van CBD (cannabidiol, afkomstig uit hennep), nog niet voldoende wetenschappelijk bewezen is, lijkt de stof te helpen bij mensen met reuma, artrose of slaapproblemen. “Zie het als een soort vitaminen”, zegt Boy Ramsahai, die met het CBD-merk Cibdol onlangs de eerste brandstore opende in de Negen Straatjes in Amsterdam.

Eerst maar even wat ophelderen. Is Cibdol nou een Nederlands of Zwitsers merk?
“Wij zijn een Zwitsers bedrijf. Onze research & development vindt plaats in ons laboratorium in Zwitserland. Hier wordt onderzoek gedaan, worden nieuwe producten bedacht en ontwikkeld. Een van onze aandeelhouders woont in Zwitserland en stuurt dit alles aan. Het bottelen en de verkoop voor heel Europa gebeurt vanuit Nederland, omdat dat hier goedkoper is.” 

Met een winkel in de Negen Straatjes in Amsterdam zetten jullie nu voor het eerst voet op Nederlandse bodem? 
“Cibdol bestaat al zes jaar, maar opereerde tot voor kort alleen online. We ontdekten dat klanten op zoek zijn naar meer informatie over CBD-producten in het algemeen. Wat is CBD, hoe moet je het gebruiken, dat soort vragen. Door niet alleen online maar ook offline goed bereikbaar te zijn, hebben we voor een eigen winkel gekozen. Zodat we daar echt een informatiepunt voor onze klanten van kunnen maken. Ze lezen er veel over op internet, maar er is ook behoefte om er face to face met iemand over te kunnen praten. Vandaar dat we onze eerste fysieke winkel in Amsterdam hebben geopend.”

Hoe bepalend is de locatie van die winkel voor Cibdol geweest?
“De Negen Straatjes sluit perfect aan bij ons concept. Nederlanders én toeristen bezoeken dit winkelgebied in de hoofdstad. Vaak zijn het mensen die in de regelmaat net wat meer te besteden hebben en het aanbod is toegespitst op highend producten. Cibdol past daar als premium merk goed tussen. Met onze CBD-oliën zitten we in het hogere segment.” 

Wat is de missie van Cibdol?
“Met ons merk willen we CBD-producten op de kaart zetten en bekendheid voor CBD creëren. Cibdol heeft nu dertig tot veertig verschillende gezondheidsartikelen met cannabidiol op de markt gezet. Nu wordt het gebruik van CBD nog gedoogd in producten, maar ik ben ervan overtuigd dat het binnen een halfjaar tot een jaar een legale status gaat krijgen. Grote partijen als Unilever staan in de startblokken om de hennep-stof in hun voeding te gaan mengen en te verkopen. Dan wordt CBD echt heel groot. Wij hopen met Cibdol voor die tijd alvast een merk op te bouwen en bekendheid te genereren, zodat we ons marktaandeel verder kunnen vergroten.”

Moet je als CBD-merk nog vechten tegen het imago dat cannabis met zich meebrengt?
“Veel mensen zien en ervaren de positieve effecten van de olie. Dat imago nemen klanten op de koop toe omdat ze weten dat het helpt en dat het niet verslavend werkt. Cannabidiol-olie wordt namelijk gemaakt van industriële hennep en niet van cannabis. In die laatstgenoemde zit THC, de stof waar je high en stoned van wordt. In industriële hennep mag maar maximaal 0,3 procent THC zitten, een verwaarloosbare hoeveelheid. In de volksmond wordt CBD-olie ook wel wiet-olie genoemd, maar dat klopt dus niet want wiet-olie bevat wel THC en CBD-olie niet.”

Zijn er nog concurrenten op de markt?
“Godzijdank wel, dat houd je scherp. CBD-producten zijn al zo’n drie tot vijf jaar bij het grote publiek bekend. De markt is nog dusdanig jong dat er weinig major players zijn. Wij willen het onderscheid maken door online en offline met elkaar te bundelen en betrouwbare producten te ontwikkelen van goede kwaliteit. Cibdol is nu een van de grotere merken. Het is goed dat er meer CBD-merken op de markt komen, dat is goed voor het product zelf en de acceptatie ervan.”

Hoe gaat het financieel?
“Goed. Door de coronacrisis merk je dat mensen zich meer in hun eigen gezondheid gaan verdiepen en dat resulteert in een stijging van drie- tot vierhonderd procent van onze verkopen. Nu is het de uitdaging om die nieuwe klanten ook bij ons te houden.”


'We streven naar een brandstore in elke belangrijke Europese stad, net als Rituals'


Is de eerste winkel in Amsterdam het startsein voor meerdere winkels in Europa?
“Ja, ik vind altijd dat je dromen en een visie moet hebben. Op den duur willen we in alle belangrijke steden van Europa een brandstore hebben. Net als Rituals. Dat is een mega ambitie, maar je moet ergens beginnen. Na Amsterdam staan Rotterdam, Utrecht en Den Haag op het lijstje. Daarna willen we naar Duitsland voor een winkel in Berlijn en München.”

“In onze winkels halen we bewust onze Zwitserse identiteit naar voren. Zo geeft de store in Amsterdam het idee dat je een Zwitsers chalet binnenloopt. Bij klanten staat Zwitserland gelijk aan puurheid en status. Ongeacht waar je bent, dat Zwitserse imago trekt altijd mensen aan die voor kwaliteit willen gaan.”

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€ 10,- voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;
✅ het RetailTrends-magazine (print + online);
✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!