Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: HEMA en Wibra/Action.
Verliezer: Wibra en Action
Essentieel of niet-essentieel: dat was de grote vraag deze week, nadat op maandag bleek dat alle winkels in die tweede categorie hun deuren de komende vijf weken moeten sluiten. De maatregel zorgde direct voor veel verwarring onder winkeliers, die in sommige gevallen de randen van de regels opzochten. Dat leek ook het geval bij Wibra en Action. Beide ketens besloten zichzelf, na het afdekken van een deel van hun assortiment, onder de essentiële winkels te scharen. De deuren gingen - tot ongenoegen van velen, onder wie Kamerleden en kleine winkeliers - weer open, maar niet voor lang: diezelfde woensdag nog scherpte het kabinet de regels voor de detailhandel aan. Alleen winkels die voorafgaand aan de lockdown meer dan zeventig procent van hun omzet uit levensmiddelen, drogisterijartikelen en diervoeding halen, mogen openblijven. Daarmee belanden Wibra en Action alsnog in de categorie...
Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: HEMA en Wibra/Action.
Verliezer: Wibra en Action
Essentieel of niet-essentieel: dat was de grote vraag deze week, nadat op maandag bleek dat alle winkels in die tweede categorie hun deuren de komende vijf weken moeten sluiten. De maatregel zorgde direct voor veel verwarring onder winkeliers, die in sommige gevallen de randen van de regels opzochten. Dat leek ook het geval bij Wibra en Action. Beide ketens besloten zichzelf, na het afdekken van een deel van hun assortiment, onder de essentiële winkels te scharen. De deuren gingen - tot ongenoegen van velen, onder wie Kamerleden en kleine winkeliers - weer open, maar niet voor lang: diezelfde woensdag nog scherpte het kabinet de regels voor de detailhandel aan. Alleen winkels die voorafgaand aan de lockdown meer dan zeventig procent van hun omzet uit levensmiddelen, drogisterijartikelen en diervoeding halen, mogen openblijven. Daarmee belanden Wibra en Action alsnog in de categorie 'niet-essentieel'.
Winnaar: HEMA
Hetzelfde geldt voor HEMA, dat eerder ook nog open wilde blijven voor levensmiddelen en andere ‘essentiële producten’. Maar de verplichte winkelsluiting neemt niet weg dat het warenhuis deze week iets te vieren heeft: de bankfinanciering voor de overname door Parcom en Jumbo-familie Van Eerd is rond. Daarmee is HEMA verlost van zijn schuldeisers en terug in Nederlandse handen. Naar verwachting wordt de transactie begin februari afgerond. Volgens topman Tjeerd Jegen heeft het warenhuis door de overname ‘een gezonde financiële basis met een flink lagere schuldenlast’, waardoor er weer ruimte ontstaat om in de toekomst van het bedrijf te investeren. De rentelast daalt volgens HEMA naar minder dan tien miljoen euro per jaar. Aan RetailTrends vertelde Jumbo-cfo Ton van Veen onder meer dat de nieuwe eigenaren zich nadrukkelijker zullen focussen op HEMA’s thuismarkten: Nederland, België en Frankrijk.