Dat de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk toch nog een handelsakkoord hebben weten te sluiten, is goed nieuws voor webwinkels. Daarvan is belangenvereniging Thuiswinkel.org overtuigd.

Hoewel de belangrijkse discussiepunten rond de Brexit zijn opgelost, moeten volgens Thuiswinkel.org nog wel de precieze effecten voor Nederlandse ondernemers duidelijk in kaart worden gebracht. "Wat we al wel kunnen zeggen, is dat de ondernemers met deze deal beter af zijn dan zonder deal, onder andere omdat er straks strengere eisen gelden dan bij andere vrijhandelsakkoorden van de EU, waardoor er voor een gelijk speelveld wordt gezorgd", zegt directeur beleid en belangenbehartiging Martijn Hos.

Duidelijk is volgens Hos dat er ook nadelen aan het akkoord kleven. Zo zal de handel met het Verenigd Koninkrijk vanaf 1 januari een stuk moeilijker worden en aan de grens zulllen extra kosten worden gemaakt. Hoe hoog die kosten zijn, zal volgend jaar pas duidelijk worden. "Maar hoe je het wendt of keert, zonder deal zou de handel met het VK nog veel moeilijker en duurder zijn geweest."