Nederlandse consumenten waren de afgelopen drie maanden vaak het goedkoopst uit bij Amazon. Dat blijkt uit een analyse van prijsvergelijker Omnia Retail op verzoek van het FD en BNR. 

In maart dit jaar opende de Amerikaanse retailreus zijn Nederlandse webshop. Volgens Sander Roose van Omnia Retail is het ‘Amazon-effect’ negen maanden later duidelijk zichtbaar. Uit de analyse van duizenden populaire producten, waaronder veel elektronica en speelgoed, blijkt dat de webreus gemiddeld genomen een stuk goedkoper is dan de grote Nederlandse webshops. “Zo probeert Amazon een agressief prijsimago op te bouwen en marktaandeel weg te snoepen.”

Gemiddeld kostten de meest verkochte producten van Amazon in de afgelopen drie maanden zeven tot negen procent minder dan diezelfde artikelen bij bol.com en MediaMarkt. Het verschil met Wehkamp en Coolblue is nog groter: Amazon is gemiddeld vijftien tot achttien procent goedkoper. 

Met zijn bodemprijzen zet Amazon concurrenten onder druk; Nederlandse webshops gaan regelmatig de strijd aan met het Amerikaanse bedrijf. “Amazon is het goedkoopst, maar vooral bol.com is echt het spel aan het spelen”, zegt Bart Zoetmulder van DPG Technology, dat prijzen bijhoudt via de websites Tweakers en Hardware.info. Zo lagen de prijzen van de twee webshops in de weken voor Sinterklaas een stuk dichter bij elkaar. 

Toch heeft volgens Omnia Retail nog geen enkele grote Nederlandse webwinkel zijn prijzen structureel verlaagd naar het niveau van Amazon. Door de coronacrisis is de onlineverkoop fors gestegen, waardoor die noodzaak er niet of nauwelijks is. “Maar na corona kunnen deze verschillen pijn gaan doen”, aldus Roose. Volgens hem klikken consumenten op prijsvergelijkingssites even vaak door naar Amazon.nl als naar bol.com, ‘een signaal dat ze marktaandeel winnen’. Daarnaast is het aantal bezoekers van de website in de afgelopen maanden verdubbeld, volgens onderzoeksbureau Vinex.