Doek valt voor winkelconcept Hutspot

Doek valt voor winkelconcept Hutspot

Het doek is gevallen voor het Amsterdamse winkelconcept Hutspot. De rechtbank in Amsterdam sprak woensdag het faillissement uit. 

De coronacrisis deed de voormalige RetailRookie de das om, vertellen de oprichters tegen Textilia. In 2019 investeerden Nick van Aalst, Reinier Bernaert en Pieter Jongens nog forse bedragen in het bedrijf. “We hebben drie vestigingen geopend in Nederland (in Den Bosch, Amsterdam en Breda, red.), een nieuw softwaresysteem gebouwd en met personeel uitgebreid op het hoofdkantoor.”

De oprichters waren naar eigen zeggen klaar voor ‘een topjaar’, tot het coronavirus uitbrak. “Dit is een jaar waarin, als je er zonder buffers aan begint, je het heel lastig gaat krijgen”, vertelt Van Aalst. “We hebben het nog goed gedaan met resultaten, maar als je op een gegeven moment op vijftig procent omzetverlies zit en je ziet dat de groei naar online gaat? Daar is ons type retail niet tegen bestand.” Hutspot is in de basis een offline retailer, legt hij uit. “We hebben nooit de ambitie gehad om online groot te worden, maar altijd de focus gehouden op fysiek.”

Toen de tweede lockdown eerder deze maand werd afgekondigd, besloten de eigenaren zelf de stekker uit het bedrijf te trekken. “We hebben de schade kunnen beperken door nu te stoppen.” Van Aalst en zijn compagnons hopen op een doorstart met een andere partij. “We hebben hard gewerkt aan het merk en het is ook heel ver gekomen in die acht jaar, maar er zit nog meer potentie in.”

Hutspot werd opgericht in 2012 en maakte deel uit van de eerste lichting RetailRookies in 2014, samen met onder meer Yoghurt Barn en Leapp. Het concept geldt als springplank voor startende merken en heeft acht winkels in Nederland. 

Reacties 9


Loes Konings-van Seggelen 6 jan, 14:19

Joey Bruins, deze lockdown is funest voor je liquiditeiten, er komt niets binnen en gaat alleen maar geld naar buiten. Denk met 3 grote gehuurde panden in aardige steden, hoofdkantoor en personeel bij Hutspot 50.000 - 100.000 of misschien wel meer per maand nodig was om de boel betaald te krijgen. Terwijl er nog de helft van het geld binnenkwam, wat in mijn beleving nog best veel is.

Buffer is je spaargeld, geld dat je hebt voor broodnodige investeringen, onderhoud aan je pand, nieuw software systeem dat Hutspot na 8 jaar had geïmplementeerd enzovoort, zolang niet duidelijk is hoe lang alle bedrijven dicht moeten is het nog niet zo onverstandig van Hutspot om de kraan dicht te gooien en te kijken wanneer ze hem weer kunnen opendraaien.

Als je als ondernemer op de fles gaat krijg je geen uitkering of bijstand zolang je nog bezittingen hebt die je maar tot cash mag gaan maken, dus misschien gebruiken ze daar bij Hutspot liever en verstandiger hun Buffer voor, hoewel zij waarschijnlijk niet hoofdelijk aansprakelijk zijn voor alle restschulden zoals mijn man en ik dat wel zouden zijn.


Miranda van de kerkhof 5 jan, 21:42

Fijne winkel, leuke/aparte geschenken voor ieders portemonnee.
Fijn zeer vriendelijk personeel die met je mee op zoek gaan voor een leuk cadeautje.
Echt een gemis en zo jammer dat het door deze crisis niet gered heeft.


Joey Bruins 4 jan, 10:17

De invloed van het sluiten van de fysieke winkels is een enorme klap voor alle retailers; maar als dit echt een sterk merk / retailer zou zijn geweest dan was er een buffer en had men de lockdown wel uitgezongen ondanks de tegenslagen. Snel groeien en hypen is géén garantie voor succes.


Serge Den Belg 2 jan, 15:11

Deze winkel was veel te kill met veel te veel ongezellig strak wit.
Veel wandelaars binnen maar weinig kopers.
Geen succes, met of zonder Corona


Henk Vermeer 2 jan, 11:20

Misschien begrijpt men nu dat winkels in non food echt alleen nog maar kunnen als er echt onderscheidend vermogen is. Je ziet het aan de ketens die het wel goed doen, je kunt zeggen van een Action en Primark wat je wil maar het is een duidelijk concept. Ik vrees dat er nog een hele hoop op de fles gaan.


Machiel R 31 dec, 15:44

Er zou eens onderzoek gedaan moeten worden naar alle retail rookies. Het is een gevoel, maar ik heb het idee dat er maar weinig succesvol zijn gebleken op de lange termijn.


Milko Koot 31 dec, 15:12

Inderdaad heel erg jammer. Wederom een mooie retail zaak ten onder door overmacht in dit geval.


Rob Krijnen 31 dec, 13:09

Triest om te lezen. Sterkte en succes gewenst bij de eventuele doorstart!


Hugo Vis 31 dec, 12:55

Heel erg jammer dat dit leuke concept op de fles gaat. Ik ben bang dat veel consumenten nog niet door hebben dat gezellig winkelen in fysieke winkels er straks misschien helemaal niet meer bij is. Hutspot was de fysieke winkelbeleving bij uitstek, meer winkelbeleving kan bijna niet. Ik hoop dat de doorstart gaat lukken. Succes ermee!!

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!