Het doek is gevallen voor het Amsterdamse winkelconcept Hutspot. De rechtbank in Amsterdam sprak woensdag het faillissement uit. 

De coronacrisis deed de voormalige RetailRookie de das om, vertellen de oprichters tegen Textilia. In 2019 investeerden Nick van Aalst, Reinier Bernaert en Pieter Jongens nog forse bedragen in het bedrijf. “We hebben drie vestigingen geopend in Nederland (in Den Bosch, Amsterdam en Breda, red.), een nieuw softwaresysteem gebouwd en met personeel uitgebreid op het hoofdkantoor.”

De oprichters waren naar eigen zeggen klaar voor ‘een topjaar’, tot het coronavirus uitbrak. “Dit is een jaar waarin, als je er zonder buffers aan begint, je het heel lastig gaat krijgen”, vertelt Van Aalst. “We hebben het nog goed gedaan met resultaten, maar als je op een gegeven moment op vijftig procent omzetverlies zit en je ziet dat de groei naar online gaat? Daar is ons type retail niet tegen bestand.” Hutspot is in de basis een offline retailer, legt hij uit. “We hebben nooit de ambitie gehad om online groot te worden, maar altijd de focus gehouden op fysiek.”

Toen de tweede lockdown eerder deze maand werd afgekondigd, besloten de eigenaren zelf de stekker uit het bedrijf te trekken. “We hebben de schade kunnen beperken door nu te stoppen.” Van Aalst en zijn compagnons hopen op een doorstart met een andere partij. “We hebben hard gewerkt aan het merk en het is ook heel ver gekomen in die acht jaar, maar er zit nog meer potentie in.”

Hutspot werd opgericht in 2012 en maakte deel uit van de eerste lichting RetailRookies in 2014, samen met onder meer Yoghurt Barn en Leapp. Het concept geldt als springplank voor startende merken en heeft acht winkels in Nederland.