HEMA betaalt deel leveranciers later en annuleert orders

HEMA betaalt deel leveranciers later en annuleert orders

HEMA rekt de betaaltermijn voor openstaande rekeningen van leveranciers in het Verre Oosten met dertig dagen op. Daarnaast annuleert de retailer alle bestellingen hiervandaan met geplande levering tot half april. Dat blijkt uit een brief van cco Trevor Perren die in handen is van RetailNews.

De aanleiding voor de eenzijdige beslissing is de harde lockdown waarin Nederland verkeert en waarbij HEMA’s vestigingen, net zoals alle niet-essentiële winkels, dicht zijn. Volgens de brief van Perren heeft het later betalen van de rekeningen er ook mee te maken dat kantoorpersoneel thuis zit, waardoor de capaciteit om betalingen af te handelen een stuk lager is.

Voor leveranciers uit het buitenland afgezien van het Verre Oosten is de retailer weer overgestapt op de methode die ook tijdens de eerste lockdown in maart gold, zegt een woordvoerder van HEMA desgevraagd. HEMA betaalt die dus niet meer op de dag dat de rekening vervalt, maar allemaal in één keer op de achtste dag van de maand. Dat betekent in de praktijk dat sommige leveranciers langer moeten wachten, terwijl andere juist sneller betaald krijgen. Voor Nederlandse leveranciers verandert er niets.

Daarnaast staan de magazijnen nu zo vol dat nieuwe producten er niet meer bij passen. Alle orders bij leveranciers uit het Verre Oosten zijn daarom geannuleerd tot in ieder geval week 15, de week van 12 april. Perren schrijft in de brief dat deze bestellingen pas opnieuw geplaatst worden als voor HEMA duidelijk is welke gevolgen de huidige situatie op zijn verkoopplanning heeft.

Het besluit om de leveranties stil te leggen is genomen toen duidelijk werd dat de lockdown verlengd zou worden. Vanuit de distributiecentra werd toen aan de bel getrokken. “Er is nog voor tien weken handel onderweg, de dc’s zitten mutvol en de winkels zijn tot de nok toe gevuld omdat we in de allerdrukste periode van het jaar dicht moesten”, zegt de woordvoerder. “We kunnen het gewoon niet meer kwijt.”

De generieke brief is bedoeld om met individuele leveranciers in gesprek te raken, vult de woordvoerder aan. Het is volgens haar zeker niet de bedoeling om leveranciers ‘over de kling te jagen’. “Maar deze lockdown kost ons tien miljoen euro per week. Ook al hebben we grote investeerders achter ons, dat geld heb je niet zomaar liggen in een lockdown die acht weken duurt. Op een gegeven moment is het op.”

Reacties 7


Leon Plaggenmarsch 15 jan, 22:31

Tijd dat de Hema definitief gaat sluiten. Is toch ook niet meer van deze tijd! V&D terug en weg met de Hema!


P T 14 jan, 14:49

De orders voor de handdoeken ook geannuleerd Tjeerd?


Kirsten van der Velde 14 jan, 14:06

Het afschuiven op de leverancier, dat is nou eens echte retailsolidariteit van onze CEO.

@R. de Bruin,
ik denk dat iedereen wel snapt hoe dat werkt. Het is alleen een beetje knullig dat je eerst zo'n ontzettend grote broek aantrekt tegenover een andere retailer om vervolgens aan te geven dat jouw Hema de leveranciers wel wat later betaald. Houd dan gewoon je grote mond. Hoe moet die leverancier dan nu zijn personeel betalen?


K Verweij 14 jan, 13:09

Dus moet de leverancier maar de dupe zijn?
Eenrichting verkeer!
En ik sluit me aan bij de reactie van Henk Jan de Vries, zeuren over AH met z'n handdoeken. Ik snap de frustratie maar, ik raad aan:" stil zitten tijdens t scheren"


R de Bruin 14 jan, 10:37

Terecht, winkels hangen vol en zijn gedwongen gesloten van de een op de andere dag in de drukste periode.Zal echt niet de enige zijn die dit beslist, zeker nu na de verlenging.Er is geen cashflow die nodig is om de nieuwe collectie te betalen, als iemand dit niet begrijpt snap je er niets van hoe het in de retail werkt, retailers hebben geen miljoenen buffer om een nieuwe levering te betalen, uit verkopen wordt geld gereserveerd om de nieuwe levering/collectie te betalen, en begin niet over online, dat kost meer dan het opbrengt. De vergoeding van de overheid van max € 20.000 compenseert niets, wees blij dat de retailers hun personeel 100% doorbetalen, ook hier krijgen ze maar max 80% voor vergoed.Dit is het domino effect wat ontstaat als je alles sluit, zo ontstaat namelijk een globale crisis en die gaat er massaal komen dit jaar.


Henk Jan De Vries 14 jan, 10:21

En ondertussen wel zitten klagen als iemand anders handdoeken verkoopt. Wat een bende mensen.


He Ma 13 jan, 19:43

Echt Hema

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!