HEMA rekt de betaaltermijn voor openstaande rekeningen van leveranciers in het Verre Oosten met dertig dagen op. Daarnaast annuleert de retailer alle bestellingen hiervandaan met geplande levering tot half april. Dat blijkt uit een brief van cco Trevor Perren die in handen is van RetailNews.

De aanleiding voor de eenzijdige beslissing is de harde lockdown waarin Nederland verkeert en waarbij HEMA’s vestigingen, net zoals alle niet-essentiële winkels, dicht zijn. Volgens de brief van Perren heeft het later betalen van de rekeningen er ook mee te maken dat kantoorpersoneel thuis zit, waardoor de capaciteit om betalingen af te handelen een stuk lager is.

Voor leveranciers uit het buitenland afgezien van het Verre Oosten is de retailer weer overgestapt op de methode die ook tijdens de eerste lockdown in maart gold, zegt een woordvoerder van HEMA desgevraagd. HEMA betaalt die dus niet meer op de dag dat de rekening vervalt, maar allemaal in één keer op de achtste dag van de maand. Dat betekent in de praktijk dat sommige leveranciers langer moeten wachten, terwijl andere juist sneller betaald krijgen. Voor Nederlandse leveranciers verandert er niets.

Daarnaast staan de magazijnen nu zo vol dat nieuwe producten er niet meer bij passen. Alle orders bij leveranciers uit het Verre Oosten zijn daarom geannuleerd tot in ieder geval week 15, de week van 12 april. Perren schrijft in de brief dat deze bestellingen pas opnieuw geplaatst worden als voor HEMA duidelijk is welke gevolgen de huidige situatie op zijn verkoopplanning heeft.

Het besluit om de leveranties stil te leggen is genomen toen duidelijk werd dat de lockdown verlengd zou worden. Vanuit de distributiecentra werd toen aan de bel getrokken. “Er is nog voor tien weken handel onderweg, de dc’s zitten mutvol en de winkels zijn tot de nok toe gevuld omdat we in de allerdrukste periode van het jaar dicht moesten”, zegt de woordvoerder. “We kunnen het gewoon niet meer kwijt.”

De generieke brief is bedoeld om met individuele leveranciers in gesprek te raken, vult de woordvoerder aan. Het is volgens haar zeker niet de bedoeling om leveranciers ‘over de kling te jagen’. “Maar deze lockdown kost ons tien miljoen euro per week. Ook al hebben we grote investeerders achter ons, dat geld heb je niet zomaar liggen in een lockdown die acht weken duurt. Op een gegeven moment is het op.”