'71 procent Nederlanders koopt online'

'71 procent Nederlanders koopt online'

71 procent van de Nederlanders van twaalf jaar en ouder kocht in de eerste helft van vorig jaar iets online. Dat is elf procent meer dan in 2019, blijkt uit cijfers van het CBS. Zo'n 6500 mensen deden mee aan het onderzoek.

Het populairst zijn (sport)kleding, schoenen en accessoires zoals tassen en sieraden (48 procent). 35 procent bestelde maaltijden bij een restaurant, fastfoodketen of cateraar. Ongeveer 20 procent kocht meubels, woonaccessoires en tuinartikelen, sportartikelen, computers, tablets, mobiele telefoon, cosmetica en gedrukte boeken.

Niet alleen kopen steeds meer mensen online, ze geven ook meer uit. 21 procent zei voor 500 euro of meer online aankopen gedaan te hebben. Een jaar eerder was dat 19 procent. Mannen besteden meer dan vrouwen. Vooral 25- tot 45-jarigen kopen via internet; in 2020 kocht 86 procent van hen online goederen of diensten. De groei was het grootst bij 65-plussers. Winkelde in de eerste helft van 2019 45 procent van de 65- tot 75-jarigen online, in 2020 was dat 59 procent.

 

Reacties 1


Joost Kriek 15 jan, 17:25

Consumenten blijven met plezier naar de stenen winkel gaan echter gaan ze wel minder. Wanneer men een tv koopt bij Cool Blue komt die klant voor die aankoop ook niet meer in het winkelgebied waardoor hij niet verleid kan worden voor een impulsieve aankoop. Daardoor lopen er minder klanten door het centrum maar omdat het vastgoed blijft stijgen blijven de huren ook te hoog terwijl er minder verdiend kan worden op die locatie. Nog maar enkele bedrijven kunnen die huur betalen en daarom is het overal eenheidsworst qua winkels en heb je leegstand. Ambtenaren snappen dit spel niet en de verhuurders laten een gebied net zo lang leegstaan tot een gemeente wil helpen. Zie bijvoorbeeld de Bogaard in Rijswijk.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!