71 procent van de Nederlanders van twaalf jaar en ouder kocht in de eerste helft van vorig jaar iets online. Dat is elf procent meer dan in 2019, blijkt uit cijfers van het CBS. Zo'n 6500 mensen deden mee aan het onderzoek.

Het populairst zijn (sport)kleding, schoenen en accessoires zoals tassen en sieraden (48 procent). 35 procent bestelde maaltijden bij een restaurant, fastfoodketen of cateraar. Ongeveer 20 procent kocht meubels, woonaccessoires en tuinartikelen, sportartikelen, computers, tablets, mobiele telefoon, cosmetica en gedrukte boeken.

Niet alleen kopen steeds meer mensen online, ze geven ook meer uit. 21 procent zei voor 500 euro of meer online aankopen gedaan te hebben. Een jaar eerder was dat 19 procent. Mannen besteden meer dan vrouwen. Vooral 25- tot 45-jarigen kopen via internet; in 2020 kocht 86 procent van hen online goederen of diensten. De groei was het grootst bij 65-plussers. Winkelde in de eerste helft van 2019 45 procent van de 65- tot 75-jarigen online, in 2020 was dat 59 procent.