Webshop Mo Bicep moet stoppen met neplikes en nepvolgers

Webshop Bicep Papa van influencer Mo Bicep moet stoppen met het gebruik van neplikes en nepvolgers op social media. Volgens de Autoriteit Consument & Markt (ACM) worden consumenten misleid, omdat ze zo een positiever beeld krijgen van het bedrijf en de producten.

Als Bicep Papa ermee doorgaat, dan moet het een dwangsom betalen die kan oplopen tot honderdduizend euro. De webshop is er naar eigen zeggen inmiddels mee gestopt.

Bicep Papa verkoopt voedingssupplementen en aanverwante producten via de eigen website en maakt reclame via social media. Volgens de ACM heeft de webshop tegen betaling neplikes en nepvolgers gebruikt voor promotie via Instagram. Uit het onderzoek blijkt dat tussen september 2018 en augustus 2020 98 duizend nepvolgers en 27 duizend likes zijn gekocht. Het is de eerste keer dat de ACM voor deze vorm van misleiding een sanctie oplegt.

Reacties 2


Hugo Vis 19 jan, 10:26

Dit is het sneeuwvlokje op het puntje van de ijsberg. ACM wordt eens een keer wakker en pak die Online misstanden aan! Ook al eens van “dropshipping” gehoord?? Duizenden consumenten ontvangen niet waarvoor zij betaald hebben, misleid door, jawel, diezelfde neppe reviews en likes.


Joost Kriek 19 jan, 10:39

Als ik zijn website zie dan is er veel geld te verdienen met fitnespoeders. Als je dan leest dat een kwart van zijn volgers fake zijn, wat klopt er dan nog meer niet?

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!