Nederlanders gaven in het derde kwartaal van vorig jaar 605 miljoen euro uit bij buitenlandse webwinkels in de Europese Unie. Dat is ruim dertig procent meer dan in dezelfde periode in 2019, meldt het CBS op basis van lopend onderzoek.

De online-aankopen zijn berekend uit de btw-aangiften. Bedrijven die vanuit andere landen producten aan Nederlandse consumenten verkopen, zijn verplicht om in Nederland een btw-aangifte in te dienen. Hierbij geldt een drempelbedrag van honderdduizend euro per jaar.

In vijf jaar tijd zijn de bestedingen van Nederlandse consumenten aan Europese webwinkels bijna verdrievoudigd. In het derde kwartaal van 2015 werd nog 210 miljoen euro besteed bij Europese webwinkels. De uitgaven in het derde kwartaal van vorig vielen wel lager uit dan die in het tweede kwartaal. Toen besteedden Nederlandse consumenten een recordbedrag van 696 miljoen euro bij Europese webwinkels.

Bij Nederlandse internetverkopers steeg de omzet ten opzichte van het derde kwartaal van 2019 met ruim 38 procent, meldt het CBS.