Als gevolg van de lockdown verliest Wibra drie miljoen euro per week. Dat vertelt topman Bas Duijsens in een interview met het FD. Duijsens pleit voor het geleidelijk heropenen van de winkelstraat zodat de branche minder overheidssteun nodig heeft.

Zoals de meeste andere winkeliers moet Wibra zijn leveranciers en verhuurders gewoon doorbetalen, ook al zijn de tweehonderd winkels gesloten. “Het lijkt ons eerlijk om de pijn met verhuurders te delen”, zegt Duijsens. Maar meerdere verhuurders spannen volgens de topman rechtszaken aan omdat ook zij ‘met hun rug tegen de muur staan’ en aan hun betalingsverplichtingen moeten voldoen.

Het nieuwe noodsteunpakket biedt geen soelaas voor grote ketens, omdat de maximale tegemoetkoming voor vaste lasten 400 duizend euro per kwartaal bedraagt. Een retailer als Wibra is alleen al aan huur 4,5 miljoen euro kwijt. Ook de maximale vergoeding voor gederfde voorraad schiet tekort. Wibra houdt dit geen maanden meer vol, meent Duijsens. “Niemand in het grootwinkelbedrijf.” 

Geleidelijke heropening
De topman pleit voor een veilige, geleidelijke heropening van de winkelstraat na 9 februari, te beginnen met het toestaan van click & collect. Vervolgens zouden winkels die essentiële producten, zoals schoonmaakmiddel of douchegel, verkopen weer open kunnen. Eventueel met beperkte openingstijden, aldus de Wibra-ceo. “Nederland telt ongeveer 2400 winkelgebieden, die nu allemaal dicht zijn. Een plaats als Dokkum is geen Koopgoot of Kalverstraat. Als je op zulke plekken geleidelijk de winkels opent, red je de economie zonder de volksgezondheid in gevaar te brengen.”

Wibra opende vorige week een webshop, waar onder meer tientallen producten van de Dasty-schoonmaaklijn, doekjes, sponsjes en zakjes worden aangeboden. Volgens de ceo loopt de webwinkel ‘als een tierelier’. “Natuurlijk compenseren we hier niet de weggevallen omzet mee, maar het gaat ook om klantenbinding.”