IKEA overspoeld met klachten over slechte service

IKEA overspoeld met klachten over slechte service

Het regent klachten bij IKEA. De retailer zou producten niet leveren, klanten worden niet terugbetaald en de klantenservice is slecht bereikbaar. "Dat het niet mogelijk is alle klanten de service te bieden die ze van ons gewend zijn, frustreert en spijt ons", aldus een woordvoerder van de woonwinkel tegen het AD.

Op Trustpilot - een platform voor consumentenrecensies - scoort IKEA een 1,6 op een schaal van vijf op basis van tienduizend reviews. Ook de Consumentenbond kreeg zo'n 250 klachten ingediend tegen de Zweedse meubelgigant. Met name het niet leveren van bestelde producten zorgt voor irritaties.

Het bedrijf erkent de problemen en schrijft deze toe aan de enorme vraag naar IKEA-producten. "We realiseren ons dat de service niet bij alle klanten naar tevredenheid verloopt", zegt de woordvoerder. Waar mogelijk zet de retailer winkelpersoneel in bij de klantenservice en om bestellingen te bezorgen. "Het maximaal opschalen is door de huidige hoge vraag nog niet genoeg om alle klanten optimaal te bedienen." 

Volgens de Consumentenbond zou IKEA er goed aan doen de klanten vooraf te waarschuwen dat de service minder soepel verloopt dan normaal. Dan kan de consument besluiten even niet bij de retailer te bestellen of weten ze dat het bestelproces hobbelig kan zijn. 

Personeelskosten omlaag
Uit een interne memo bleek eerder dat IKEA de personeelskosten probeert te reduceren. De omzet van het bedrijf zou teruglopen en om dat te compenseren zouden onder meer de flexuren worden afgebouwd en roosters zijn aangepast.

Reacties 13


Marcel Overweel 5 sep, 23:15

Wat een gestoorde bedoeling is dat daar bij Ikea zeg. Kan sommige kasten wel laten bezorgen, anderen weer niet. Moet zowat het halve land afreizen om een setje kasten compleet te krijgen. Waardeloze service.

En dan durven ze ook nog 30 euro extra te rekenen om een ingepakte doos niet bij de voordeur op de stoep maar in de gang of kamer van een appartement neer te zetten.


Karel Dreutel 14 feb, 13:51

Er is nergens vooraad in het gehaktballen bedrijf ?


Claudia Spronk 31 jan, 23:21

Mooie kastenwand gekocht.. Met hulp van een vriendelijke mevrouw van de klantenservice.. Topservice dikke 10


L.E.M R 31 jan, 04:06

Bestellen is onmogelijk geworden, klantenservice onbereikbaar....zo dus nog minder inkomsten, nog minder personeel etc...over een glijdende schaal gesproken!


Cornelia De groot 30 jan, 12:35

Kan gewoon niet bestellen al weken bezig schandalig dat dit nog niet opgelost is


Hans De Kort 29 jan, 13:57

Alle medewerkers worden terug gezet in uren en alle afdelingen, ook klantenservice medewerkers worden op pickorders en thuisbezorgen gezet. Grote stress bij medewerkers.


Jannie De haan 29 jan, 13:11

Bij mij ook maar de helft bezorgt de bank is d bezorgt door hun eigen vervoerder maar als er een aanlevering is die verzonden word door post nl geven ze post nl de schuld maar bij mij zijn alle ander pakketten op tijd of 1 dag te laat alleen die van ikea waar ligt dan de fout


Linda GB 29 jan, 11:46

Inderdaad R.S. Lekker makkelijk doelwit, zo'n grote gigant. En mensen hebben blijkbaar ook meer tijd over om te zaniken en te zeuren. Voelt toch weer een beetje als komkommertijd, zo'n 'Nieuws'-bericht.


Matthias Peuser 29 jan, 11:32

Op 31.10 een kast besteld. Kwamen keurig leveren dachten wij. 4 weken later een levering met 5 van 6 dozen. Ze kunnen het tot vandaag toe niet oplossen. Per keer 45 minuten in de wacht gehangen..niet meer dus.. zou dit de ondergang zijn? Denk het niet. Maar het geeft je wel te denken.


R S 29 jan, 11:26

Veranderen van een offline naar online propositie doe je niet (geforceerd) in 1 maand. Erg makkelijk om IKEA te bashen in een wedstrijd waar ze zelf niet voor hebben gekozen deel te nemen. Beste stuurlui staan aan wal.


Richard Bakker 29 jan, 11:11

1 maand levertijd voor een kastdeurtje dat op voorraad is. Wordt aan de pakketbezorger meegegeven voor €2,99. Waarom 1 maand levertijd? Bij tal van andere winkels is het de volgende dag geleverd indien het bestelde product op voorraad is.
Belachelijk!!!


Peet Dacht ik niet 29 jan, 04:50

Geen Ikea voor mij dan.
Service moet toch op nr.1 staan.
En geen wanpraktijken met niet leveren en geen geld terug!


Krijg je Zooi op orde 28 jan, 15:43

Ik dacht even dat het over de mediamarkt ging. Hebben jullie die reviews al gelezen? Wat een drama dat ze dit niet voor elkaar krijgen.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!