De online omzet van Nederlandse retailers is in 2020 met 43,5 procent gestegen. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. Het gaat om de hoogste groei sinds het begin van de e-commerce metingen in 2014.
Webwinkels, die als hoofdactiviteit de verkoop via internet hebben, groeiden met 35,8 procent. Multichannelers zagen hun online omzet het afgelopen jaar met 54,6 procent toenemen.
De detailhandel als geheel behaalde in 2020 een omzetgroei van 5,9 procent, maar door de coronacrisis zijn de verschillen groot. Zo realiseerde de foodsector een groei van 6,9 procent, terwijl de non-foodsector nagenoeg dezelfde omzet behaalde (-0,1 procent).
Ook binnen de non-foodsector zijn grote contrasten zichtbaar. De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren, consumentenelektronica en witgoed boekten recordomzetten, net als meubel- en interieurwinkels en winkels in recreatie-artikelen. Kleding- en schoenenwinkels kampten daarentegen met zware verliezen (-19,6 en -18,4 procent).
Reacties 0