Bij Alchemy wordt cannabis gepresenteerd als kunstobject

De eerste ‘meeslepende’ cannabis-retailervaring: zo noemt Alchemy zijn winkels. Het Canadese merk opende onlangs een nieuw filiaal in Toronto, waar bongs en andere cannabis-gerelateerde producten worden gepresenteerd als ware kunstobjecten.

De winkel is ontworpen door interieurarchitect Paolo Ferrari. Zijn doel? Om alle hardnekkige clichés rondom cannabis te verwerpen. Kunst, natuur en technologie staan er centraal en klanten moeten het gevoel hebben dat ze een design- of modewinkel betreden. 

Zelf noemt Ferrari de winkel ‘een mix tussen een laboratorium en een tempel’. Vooral de zuilen doen denken aan dat laatstgenoemde gebouw. De witte vloeren en muren zorgen juist voor een klinische uitstraling. Kleurrijke displays voegen een vrolijke noot toe aan het geheel.

De eerste ‘meeslepende’ cannabis-retailervaring: zo noemt Alchemy zijn winkels. Het Canadese merk opende onlangs een nieuw filiaal in Toronto, waar bongs en andere cannabis-gerelateerde producten worden gepresenteerd als ware kunstobjecten.

De winkel is ontworpen door interieurarchitect Paolo Ferrari. Zijn doel? Om alle hardnekkige clichés rondom cannabis te verwerpen. Kunst, natuur en technologie staan er centraal en klanten moeten het gevoel hebben dat ze een design- of modewinkel betreden. 

Zelf noemt Ferrari de winkel ‘een mix tussen een laboratorium en een tempel’. Vooral de zuilen doen denken aan dat laatstgenoemde gebouw. De witte vloeren en muren zorgen juist voor een klinische uitstraling. Kleurrijke displays voegen een vrolijke noot toe aan het geheel.

De zilverkleurige toonbank op wielen staat op rails, waardoor het object door de ruimte kan ‘rijden’. Een ander interactief detail zijn de ‘ruikpotjes’: glazen stolpen waaronder verschillende soorten cannabis zijn geplaatst, waar de klant aan kan ruiken. In de tweede ruimte worden accessoires verkocht. Door de oranje kleuren en glanzende gordijnen doet dit gedeelte van de winkel denken aan een theater. In de laatste ruimte staat de natuur centraal, met veel aardekleuren en posters van hennepplanten. 

In 2018 werd de verkoop van cannabis in Canada gelegaliseerd. Sindsdien neemt de fysieke verkoop een vlucht in het Noord-Amerikaanse land; op dit moment staat de teller van cannabiswinkels alleen al in Toronto op 359.


 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€ 10,- voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;
✅ het RetailTrends-magazine (print + online);
✅ korting op RetailTrends-events.

Lees ook

Alle artikelen

Meest gelezen


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!