EssilorLuxottica zet overname GrandVision door, ondanks ruzie

EssilorLuxottica zet overname GrandVision door, ondanks ruzie

EssilorLuxottica, het moederbedrijf van onder meer Ray-Ban, wil de overname van GrandVision doorzetten. Daarom heeft het aan de Europese Commissie voorgesteld winkels te sluiten in drie Europese landen. Dat meldt persbureau Reuters. 

Het sluiten van de winkels is nodig zodat de Europese Commissie de overname goed kan keuren. De commissie stelde eerder voor om winkels in Nederland, België, Frankrijk en Italië te sluiten. In Nederland gaat het om filialen van EyeWish en Pearle. Volgens EssilorLuxottica was de omvang van het verkoopvoorstel van de Europese Commissie te groot. Daarom komt de brillengigant nu met een eigen voorstel, waarvan nog niet duidelijk is over welke landen en winkels het gaat. 

EssilorLuxottica wilde GrandVision in 2019 al overnemen, voor 5,5 miljard euro. De tussenkomst van de Europese Commissie - die vreesde dat EssilorLuxottica te groot zou worden door de overname - vertraagde de deal en dat leidde tot een prijsverhoging tot 7,2 miljard euro. 

Ondertussen stelt EssilorLuxottica dat GrandVision niet goed is omgegaan met de coronacrisis en afspraken uit het contract heeft gebroken. De zaak loopt nog bij de rechter. Margrethe Verstager (Europees Commissaris) beslist 12 april of ze akkkoord gaat met de overname.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!