Het ene na het andere topmodemerk probeert de snel groeiende Indiase markt voor zich te winnen. Twee weken geleden nog opende de vrouw van de Franse president Jacques Chirac de eerste Indiase Christian Dior-winkel, in New Delhi. Hiermee trad Dior in de voetsporen van Louis Vuitton, Bulgari, Chanel, Cartier, Fendi, Dolce & Gabbana en Tommy Hilfiger. En Versace, Valentino en Gucci zullen snel volgen.
De modehuizen mikken vooral op de steenrijke Indiërs, die nu niet meer naar het Midden-Oosten of Parijs hoeven te reizen voor hun couture. Omdat die groep rijken nog vrij klein is, hopen ze bovendien een deel van de steeds groter wordende groep middenklassers naar hun winkel te lokken. Inmiddels bestaat die groep uit liefst 300 miljoen mensen.
De merken moeten zich echter nog wel positioneren bij de middenklasse-Indiërs. Een zonnebril van 20.000 rupees (384 euro) vinden veel mensen namelijk onbegrijpelijk duur. “Sommige klanten begrijpen niet hoe een zonnebril zo duur kan zijn. Je vertelt ze dan over kwaliteit, de exclusiviteit”, aldus Bulgari-winkelier Praveen Ghoswami. Subir Moitra van adviesbureau KPMG in Delhi: “Dat een merk een bepaalde waarde vertegenwoordigd is in India een minder bekend fenomeen, maar het bewustzijn groeit.”
Modemerken ontdekken India
Gepubliceerd op 10 maart 2006 om 00:00
Reacties 0