INretail: winkelen op afspraak is niet voldoende

INretail: winkelen op afspraak is niet voldoende

Brancheorganisatie INretail ziet weinig in winkelen op afspraak. In het weekeinde lekte uit dat het kabinet de winkels vanaf 3 maart niet helemaal wil openen, maar wel deze versoepeling overweegt.

"We vinden nog steeds niet duidelijk waarom winkels niet open zouden kunnen", zei directeur Udo Delfgou tegen NOS Met het Oog op Morgen. Met ons vindt overigens bijna heel Europa dat; in België en Frankrijk zijn de winkels gewoon open."

INretail is sinds de lockdown constant in gesprek met het ministerie van Economische Zaken In die gesprekken kwam winkelen op afspraak ook aan de orde, maar dat was volgens Delfgou al twee maanden geleden. Nu is het volgens hem volstrekt onvoldoende. Bovendien is het volgens Delfgou ook de vraag hoe dat er dan uit zal zien. "Click & collect leek ook een ruime regeling, maar uiteindelijk ligt er een waslijst aan voorwaarden."

Als winkelen op afspraak toch de enige optie is, moet elke ondernemer er volgens Delfgou iets aan hebben. "Dus niet alleen een op een, maar dat je ook winkels die groter zijn mogelijkheden biedt dit in te zetten. Maar het is echt een second best. We vinden primair dat winkels prima open kunnen."

 

Reacties 20


Hans v Dijk 23 feb, 17:50

Wat ik nou niet snap is waarom de overheid alles zou moeten betalen.
Het is toch niet de schuld van de overheid dat het virus er is?
En het is toch niet de schuld van de overheid dat we allemaal zo verdomd eigenwijs zijn en ons niet goed aan de regels houden?


Hugo de Boer 23 feb, 16:34

Joost, winkelen op afspraak kan voor grote en kleine winkels een gedeeltelijke verlichting van de problemen betekenen. Dit heeft absoluut niets met de hoogte van de vaste lasten te maken en al helemaal niet met de regio waar je in zit.

In de huidige omstandigheden is het nu eenmaal een feit dat de winkels nog niet volledig open zijn. Dus de vaste kosten van winkelhuur, verzekeringen etc. heb je sowieso. Ook heb je ongetwijfeld een deel van het personeel vast in dienst (als je 100% van je personeel op een nul-uren contract had staan of enkel uitzendkrachten had, ben je simpelweg een hork) c.q. je bent eigen ondernemer.

Dus de kosten om voor private shopping open te gaan (mocht dit toegestaan worden) zijn zo goed als nihil. Dit beperkt zich dan tot een kopje koffie en de verlichting in de winkel.

De keuze is dan heel simpel
- Ofwel open voor private shopping en daarmee een stukje omzet alsnog behalen. Zoals hierboven ook al aangegeven zullen het vooral je loyale klanten zijn en zullen ze ook een verplichting voelen om wat te kopen als ze eenmaal binnen zijn. Daarnaast zullen de klanten na de crisis ook beseffen dat jij er wel voor hun was en een ander de moeite niet nam.
- Ofwel niet open voor private shopping. Dan kun je helemaal geen omzet behalen, lopen de vaste kosten ook gewoon door. Wat je dan bespaart is dus dat kopje koffie en een beetje stroom. De klant zal dan na de crisis echter eerder de buurman waarderen die wel de moeite deed om zijn klanten te helpen. Die klant zou jou dan plaatsen in hetzelfde rijtje als TerStal, waarvan de grote baas aangeeft ook niet uit zijn bed te komen voor die klant die nu wel wat wil besteden.

Zodra het weer realistisch is om normaal open te gaan, wordt het uiteraard een ander verhaal. Maar we zitten nu eenmaal in een tijd waarin dat nog geen optie is.


Henk Van den Berg 23 feb, 15:35

Ik ben bang dat als “winkelen op afspraak” mag, de gehele huurprijs weer berekend gaat worden en we alleen maar dieper in de schulden komen doordat de opbrengsten dit niet compenseren.


Elsbeth van den Berg 23 feb, 10:04

Winkels weer open met Max. aantal klanten gerelateerd aan winkeloppervlak. Vaste looproutes zonder funshoppen. Mondkapjes en evt. handschoentjes aan. Risico is nihil, zeker niet groter dan stemmen (op 17 maart) of winkelen bij AH of Jumbo op zaterdag. Evt. ouderenuurtje tussen 9.00 en 10.00 uur.


Frank Leurs 23 feb, 09:37

Vervolging om ijn vorige reactie:

Wat ik bedoel is: dat ik niet zeker weet hoe dit 'winkelen op afspraak' zal gaan werken.
Het kan mogelijk gaan als; maak een afpsraak en kom dan langs.
Net als dat je een afspraak hebt voor de opticien of tandarts.

Hoe het precies eruit gaan zien? Daar kan ik niets over zeggen.


Frank Leurs 23 feb, 09:18

Ik ben blij dat er wat versoepelingen plaats kunnen vinden.
Ik denk dat dit 'winkelen op afspraak' WEL kan helpen tegen verspreiding.
Het is een kans voor de winkels om te kunnen verkopen. Beter dan 4 uur wachten tussen bestellen en afhalen.
Dan kunnen bouwmakrten weer bestellen en BINNEN 1 UUR afhalen mogelijk maken. Evenals de Mediamarkt.
En kunnen kledingwinkels weer klanten ontvangen om de kleding te kunnen passen. Het zorgt ook voor minder druk op de bezorgers. Die krijgen dan minder pakketen om retour te sturen. En minder kosten.
Wat er precies gebeuren zal? géén idee.


Kees Bakker 23 feb, 00:12

Een hele goede punt Fer!
Horeca is een rechtszaak tegen de staat gestart, er moeten meer ondernemers een vuist tegen de overheid maken, anders red je niet als kleine ondernemer.

Ik hoop dat andere ondernemers ook van de Horeca gaan leren en de overheid aanpakken, met hun zwakke argumentaties!


Fer Janssen 22 feb, 18:14

Kan iemand ons uitleggen hoe het mogelijk is dat er nog geen corona uitbraak is geweest onder supermarkt personeel? Die zien toch honderden klanten per dag? De winkels moesten toch dicht om besmettingen tegen te gaan? Blijkbaar valt het dus enorm mee met de besmettingen in winkels en zijn zeker de kleinere ondernemers meer dan uitstekend alle protocollen na te leven. We zijn dus eigenlijk voor niets al ruim 2 maanden gesloten....de schade is enorm en waarvoor?????


Jaap van Bommel 22 feb, 17:46

Marius Rovers,

Je hebt gelijk, als je naar rechter gaat zijn feiten die je benoemt, wel juist! Waarom word door retailbond geen gezamelijk rechtzaak gestart, wat wel gaat helpen ipv brieven naar de kamer te sturen, wat toch in de prullenbak verdwijnt.


Machiel R 22 feb, 16:55

Net zoals met het Nederlands elftal ook hier 17 miljoen bondscoaches. Udo Delfgou is ook nog eens een slecht geinformeerde bondscoach. In Frankrijk zijn de 400 grootste winkels/winkelcentra gesloten. Het staatje wat dhr Delfgou de media ingeslingerd heeft m.b.t. besmettingen en openstellingen van winkels in de EU is ook niet juist.

Jammer dat de vertegenwoordiger van de retail zichzelf hiermee al buitenspel zet.


Joost Kriek 22 feb, 16:41

Winkelen op afspraak is alleen interessant voor regio’s met lage vaste lasten. Met een hoge huur en een laag tot middensegment red je het echt niet met die paar klanten.


Adri Sebrechts 22 feb, 12:52

Ben totaal geen fan van Lange Frans, en wij hebben netjes alle regels opgevolgd met onze winkel. Deze cynische opmerking geeft de ongelijkheid aan waar dit kabinet voor zorgt ! Omzet stijging Bol.com 13% !!


Richard Brekelmans 22 feb, 12:30

Het wordt tijd dat wij met de vakbonden en de brancheverenigingen naar de rechter gaan. Wellicht nog beter naar het Europese Hof, want het is zo langzamerhand een zichtbaar feit dat de rechten van de mens, om als vrije ondernemer je brood te mogen verdienen, op meerdere fronten geschonden worden!


Mayke van Keep 22 feb, 12:18

De klanten die je binnen krijgt, zijn in ieder geval serieuze klanten die echt iets willen kopen en dat ook sneller zullen doen, omdat ze zich daar ook toe verplicht voelen


Hugo de Boer 22 feb, 12:11

Winkelen op afspraak zou in ieder geval weer iets zijn. Inderdaad het is niet waar we allemaal op hopen, maar gezien de huidige realiteit is het al weer veel meer dan wat er nu mag.


Hugo de Boer 22 feb, 12:04

Reacties zoals die van Adri en Jaap helpen niet om het probleem op te lossen. Blijkbaar zijn ze beiden grote Fan van Lange Frans en zijn waanideeën podcasts, maar om het probleem op te lossen zul je in gesprek moeten blijven en dat werkt niet met dit soort absurde ideeën. Je moet lobbyen om te kijken wat er wel mogelijk is en tegelijk realistisch zijn om te begrijpen dat niet alles tegelijk open zal kunnen.


HORACE Kuperus 22 feb, 12:02

Als het kabinet dan toch zijn zin wil doordrijven laten zij en alle zogehetn experts die dat beslissen hun salarsis aan ondernemend Nederlaand overmaken en laat ze zelf op een houtje bijten. Verder ben ik het helemaal eens met Marius Rovers Er vinden geen of haast geen besmettingen plaats in winkels Wat ik tot dusver heb begrepen vinden de meeste besmettingen juist thuis plaats..... Dus hup het huis uit en de winkel in op verantwoorde wijze alsmede de horeca etc. En ja draag gewoon overal je mondkapje Is dat nou echt zo veel gevraagd?


Adri Sebrechts 22 feb, 11:43

Rutte werkt voor Bol.com ! of heeft heel veel aandelen in dit bedrijf !!!


Marius Rovers 22 feb, 11:40

De reactie van Jaap van Bommel is begrijpelijk en zijn eis om de winkels te openen juist. Zijn argumentatie is niet juist en het helpt ook niet. Blijf zakelijk, hoe moeilijk dat ook is, en kom met argumenten die je stelling onderschrijven. Besmettingen in winkels zijn minimaal, traffic in de winkels is goed beheersbaar en we kunnen zien dat de besmettingen in België sinds dat de winkels open zijn niet zijn toegenomen. Klantenstromen in winkelstarten en centra zijn ook goed beheersbaar. ER IS DUS GEEN ENKELE REDEN WINKELS EN HORECA GESLOTEN TE HOUDEN. Rutte cs moeten hun tunnelvisie verlaten. Luister naar markt, naar de kabinetsleden die het anders willen, luister ook naar andere deskundigen dan die van RIVM


Jaap van Bommel 22 feb, 11:19

Is toch logisch!!!! Overheid moet gewoon 100 procent an alle kosten vergoeden ipv een formule te maken , wat in eigen belang is, Totale vergoeding is 10 procent van je totale kosten, we hebben dan nog niet over winstderving!! Niemand gaat zo overleven!! De schade is te groot! Er wordt zorgen gemaakt om 0,001 % mens, die hoge risico lopen, voordat ga je toch niet hele economie kapot maken!! Weg met Rutte, Weg Met Hugo, Weg met OMT Groep, Weg met van Dissel!

Dit is geen ziekte bestrijden, dit is iets anders, het is een dubbele agenda onder de mom van Corona.

Alle ondernemers klagen, maar doen niks om de situatie te veranderen!!

Waarom wordt er niet gezamenlijk door alle bonden een rechtszaak tegen de overheid gestart!

Ik hoor alleen geklaag er moet Actie komen tegen de corrupte overheid.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!