Afrikaanse e-commerceplatforms zijn in opkomst, maar de kans is klein dat zij het internationale speelveld - dat nu bepaald wordt door Amazon en Alibaba - ontwrichten. Dat stelt Jochem Pasman, lead platform advisory bij KPMG in het februarinummer van RetailTrends. 

"Het is met Afrika in dit opzicht eigenlijk hetzelfde als met Europa", vertelt Pasman. Europa is er ook (nog) niet in geslaagd om op eigen kracht een groot internationaal e-commerceplatform in de markt te zetten. "De grootste oorzaak daarvan is de versnippering van de interne markt en het ontbreken van een goede infrastructuur voor groeikapitaal."

De kans is volgens Pasman aannemelijk dat de Amazons en Alibaba's van deze wereld investeren in succesvolle Afrikaanse e-commerceplatforms (zoals het Nigeriaanse Jumia), met overname als gevolg. Dat zou betekenen dat de winst uit die platforms maar voor een deel in Afrika blijft en de rest terugvloeit naar de westerse en Aziatische aandeelhouders. "De grote jongens slokken dan de Afrikaanse platforms op, waardoor het internationale speelveld blijft zoal het is." 

Lees op RetailTrends het complete verhaal over de opmars van de Afrikaanse webshops.