Britse retailketens als Tesco en Sainsbury’s spelen steeds meer voor bankier en verzekeraar. Tekenend: de afgelopen weken maakten deze twee ketens meer reclame voor autoverzekeringen dan voor ‘ouderwetse’ supermarktproducten. Ook Asda, Marks and Spencer en Debenhams verkopen financiële producten tussen de voedingswaar en kleding.
De strijd spitst zich echter vooral toe op de eerstgenoemde twee retailers. Sainsbury’s (dat hierbij samenwerkt met HBOS) richt zich vooral op het verkopen van verzekeringen en creditcarddiensten.
Tesco, dat samenwerkt met de Royal Bank of Scotland, biedt inmiddels liefst 17 verschillende financiële diensten en producten aan. Deze poot van Tesco bracht het bedrijf afgelopen jaar 297 miljoen euro op, en voor dit jaar wordt weer een flinke groei verwacht. Tesco is zelfs de grootste autoverzekeraar van Groot-Brittannië.
Autoverzekeringen afsluiten in de Tesco-super lijkt vooral populair vanwege het gemak. Want volgens Richard Mason, directeur van insuresupermarket.com, zijn de superverzekeringen nooit de beste koop. “Bij de autoverzekeringen bijvoorbeeld staan Tesco en Sainsbury’s hooguit vierde of vijfde.”
Reacties 0