Nederlandse consumenten deden in 2020 ruim een kwart (27 procent) meer online aankopen dan het jaar ervoor. Dat blijkt uit de meest recente versie van de Thuiswinkel Markt Monitor. 

In totaal werd er 26,6 miljard euro uitgegeven bij webshops, een stijging van zeven procent ten opzichte van een jaar eerder. Hoewel de groei in 2019 nog leek af te vlakken, zorgden de coronacrisis en de bijbehorende overheidsmaatregelen het afgelopen jaar voor een stijging van de online uitgaven. Aan online diensten werd 39 procent minder uitgegeven, maar de bestedingen aan producten namen met 43 procent toe. 

Waar een consument in 2019 nog gemiddeld negentien online aankopen deed, waren dit er het afgelopen jaar 24. Ook het aantal online kopers is gestegen: plus twee procent, uitkomend op 13,8 miljoen. Vooral in de categorieën wonen, tuin, sport en recreatie en food groeiden de online uitgaven fors. 

IDeal
Daarnaast blijkt uit de Markt Monitor dat het aandeel van iDeal als betaalwijze in 2020 is gestegen van 60 naar 69 procent van het totaal aantal online aankopen. Dit ging vooral ten koste van betalen met pin. Ook andere betaalmiddelen, zoals cadeaubonnen, werden minder vaak gebruikt bij het onlineshoppen.