Modeconcern Inditex, het moederbedrijf achter onder meer Zara en Pull & Bear, heeft zijn boekjaar 2020 afgesloten met een nettowinst van 1,1 miljard euro. Dat is zeventig procent lager dan een jaar eerder, toen het bedrijf een nettowinst van 3,6 miljard noteerde.

De daling van de nettowinst heeft alles te maken met de coronapandemie en het sluiten van winkels wereldwijd. De omzet van Inditex kwam uit op 20,4 miljard euro, een daling van 28 procent ten opzichte van een jaar eerder. Online liet het concern wel een stijging zien van 77 procent. De omzet uit de webshop komt daarmee uit op 6,6 miljard euro. 

Wat de cijfers voor de Nederlandse markt precies zijn, meldt het bedrijf niet. Wel is duidelijk dat Europa (met Spanje uitgezonderd) goed is voor bijna de helft van de totale omzet. Daarnaast meldt Inditex dat 2020 niet alleen beïnvloed is door de coronapandemie, maar ook door de nieuwe digitale strategie die het concern heeft doorgevoerd. Daardoor konden de webshop en de winkels beter met elkaar samenwerken en heeft het moederbedrijf van Zara 1,16 miljard bestellingen vanuit de winkels kunnen afhandelen.

Inditex is het Spaanse bedrijf achter de merken Zara, Pull & Bear, Bershka, Massimo Dutti, Oysho, Stradivarius en Zara Home.