'Versoepelingen hebben positief effect op winkelomzet’

'Versoepelingen hebben positief effect op winkelomzet’

De versoepelingen van de coronamaatregelen voor winkeliers van de afgelopen weken hebben een positief effect op de winkelomzet. Zo is de waarde van pintransacties bij winkels sinds het toestaan van click & collect in februari flink gestegen. Dat meldt de NOS op basis van cijfers van ING.

Door de coronamaatregelen daalde de waarde van de pintransacties bij ING met 31 procent ten opzichte van daarvoor. Na de versoepelingen van de afgelopen weken ligt die waarde nog op 17 procent onder het ‘normale’ niveau. Na het toestaan van winkelen op afspraak (per 3 maart) groeide de waarde van de pintransacties het sterkst.

De omzetstijging was het grootst in de non-foodsector. Zo wonnen sport-, speelgoed- en kledingwinkels gemiddeld veertig procent van hun normale pinomzet terug na de versoepelingen. "Door corona getroffen winkeliers hebben over het algemeen nog steeds te maken met grote verliezen, maar de minnen zijn duidelijk minder dik", aldus Marten van Garderen van ING Economisch Bureau.

De omzetstijging in de winkelstraat lijkt de onlinepiek iets te drukken. Webwinkels groeiden door de coronamaatregelen met 73 procent, maar zitten inmiddels ‘nog maar’ op 57 procent boven het niveau van voor de crisis. 
 

Reacties 5


Herman Ruyter 19 mrt, 10:07

Mag toch echt hopen dat het aantal pin transacties niet de benchmark zal zijn hoe goed of hoe slecht het met de detailhandel gaat. Krijg altijd beetje buikpijn van dit soort berichten


Joost Kriek 13 mrt, 14:55

Steeds maar weer die zogenaamde positieve berichten terwijl als je beetje verstand heb van retail weet je dat het over gemiddelden gaat en veel bedrijven nog heel zwaar in de problemen zitten. De urgentie en noodzaak verdwijnt als men net doet alsof winkelen op afspraak een oplossing is. Natuurlijk is het beter dan niets.


Leonard Van Liere 12 mrt, 17:43

Ikke: klinkt wel als een gedachte met een hoog frustratie-gehalte, maar waarschijnlijk ook wel te begrijpen.
De mooiste zin vond ik echter deze:

De enige info die je ooit krijgt van een bank is dat je contactpersoon weg is en vervangen wordt door een volgende, maakt weinig uit, want je ziet ze toch nooit.
Klopt als een bus


Machiel R 12 mrt, 14:32

@ Ikke weet het: Wijze uitspraak van mijn vader van zeker 40 jaar terug: Als de zon schijnt krijg je een paraplu van je bank maar op het moment dat er bewolking verschijnt willen ze die al weer terug. Er is in 40 jaar niets veranderd, oja wel die wisselende accountmanager die je terrecht stelt.


ikke weet het 12 mrt, 11:27

Ik hoop toch niet dat zo'n man ervoor betaald wordt voor dit soort onderzoeken.
Iedereen met een laag IQ kan bedenken dat als de winkels weer opengaan dat er dan meer gepind gaat worden.

Daar is geen onderzoek of econoom voor nodig.

Het is beter als er dan een gedegen onderzoek komt, want om mij heen en bij mijzelf hoor ik omzetten van tussen de 15 & 30 % van het normale, dus ik verwacht dat de 40 % waar hierover gesproken wordt maar gewoon natte vinger werk is,


Verder zou ik van een bank verwachten dat deze zeker in deze tijd eens meer persoonlijk contact opnemen met klanten wat zij daadwerkelijk kunnen betekenen.

Maar al jaren hoor of zie je niemand van een bank, gelukkig heb ik ze niet nodig, maar het zou voor hen die het wel nodig hebben misschien helpen.

De enigste info die je ooit krijgt van een bank is dat je contactpersoon weg is en vervangen wordt door een volgende, maakt weinig uit, want je ziet ze toch nooit.

Voor mensen die bijvoorbeeld in bijzonder beheer zitten , zouden ze ook veel meer kunnen doen dan alleen de rente opschroeven.
Maar nee, weet je wat ze dan gaan doen, dan gaan ze een extern iemand aansturen om de klant te helpen . dan denk ik als je zelf economen in dienst hebt, waarom moet er dan extern iemand bijgehaald worden ??

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!