Moederbedrijf Bever voor helft in handen van banken

Moederbedrijf Bever voor helft in handen van banken

Het moederbedrijf van outdoorketen Bever komt voor bijna de helft in handen van twaalf banken, waaronder ING. In ruil daarvoor schelden die 85 miljoen euro aan schulden van A.S. Adventure kwijt.

Dat blijkt uit een vonnis van de Netherlands Commercial Court in Amsterdam, waarover vakblad De Jurist als eerste berichtte. A.S. Adventure wordt hard geraakt door de coronacrisis. Door winkelsluitingen en reisbeperkingen loopt het concern veel geld mis. De schuld bedroeg in februari dit jaar 283 miljoen euro. Door de sanering is de schuld teruggebracht tot 198 miljoen euro. Het Franse investeringsfonds PAI, dat iets meer dan de heeft van de aandelen behoudt, kwam met een kapitaalinjectie van 25 miljoen euro.

A.S. Adventure heeft zo'n tweehonderd winkels in de Benelux, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Er werken ruim 3200 mensen. In Nederland heeft het concern veertig Bever-winkels en ongeveer 900 werknemers. Iets meer dan de helft van de vestigingen hier is sinds kort open voor winkelen op afspraak.

In de Mall of the Netherlands opent donderdag een nieuwe Bever-winkel. De flagshipstore heeft een oppervlakte van 2500 vierkante meter en is daarmee de grootste tot nu toe.

Reacties 4


P T 15 mrt, 11:30

Is einde verhaal voor Bever!


M T 15 mrt, 14:46

P T: waarom denk je dat? Volgens mij is de performance van Bever niet de aanleiding voor de problemen die er zijn bij A.S. Adventure, en gaat het hier meer om een financierings issue. Weet jij meer?


jeroen Overkamp 15 mrt, 16:57

Als de banken de helft overnemen dat is niet voor niks idd.


Maarten Stam 15 mrt, 22:08

Het is een piramidespel gebaseerd op groei, een nieuwe winkel is meer omzet en een excuus voor de lage winst of verlies. Tot het een moment verkeerd gaat. Als ik langs een Beverwinkel liep was het ook voor Corona nooit druk.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!