Ruim de helft (54 procent) van alle nieuwe online productaankopen wordt via marktplaatsen gedaan. Dat blijkt uit de Marketplace Monitor van Multiscope en de Hogeschool van Amsterdam, waaraan zevenduizend Nederlanders deelnamen.

Vooral binnen de productcategorie films, muziek en boeken worden de meeste online aankopen via marktplaatsen gedaan (80 procent). Voor de categorie sport, spel en hobby is dat 65 procent en binnen de categorie elektronica wordt 63 procent via marktplaatsen gekocht. Bij de categorie voeding, verzorgings- en schoonmaakproducten is dat percentage beduidend lager (26 procent).

De populairste online warenhuizen zijn bol.com (87 procent), Wehkamp.nl (39 procent), AliExpress (39 procent), Blokker.nl (32 procent) en Amazon (27 procent). Daarbij speelt met name de grootte van het aanbod een belangrijke rol. Andere factoren zijn lage(re) prijzen, een hoge mate van betrouwbaarheid, gebruiksvriendelijkheid en ‘goede’ bezorgopties.