Action zag zijn omzet vorig jaar met bijna negen procent toenemen tot 5,6 miljard euro. Dat kwam vooral doordat de koopjesketen er 164 winkels bij kreeg, blijkt uit cijfers die de Britse eigenaar 3i presenteerde.
De omzet van bestaande winkels viel door lockdowns 1,4 procent lager uit dan een jaar eerder. Buiten die periodes werd er wel meer verkocht, in Duitsland en Oostenrijk was er een stijging van zo'n twintig procent. In Nederland ging het om een toename van 8,4 procent. De brutobedrijfswinst (ebitda) kwam uit op 609 miljoen euro, een stijging van ruim twaalf procent. De nettowinst werd nog niet bekendgemaakt.
Door de coronacrisis viel het aantal nieuwe winkels lager uit dan de drie jaar ervoor, toen er jaarlijks minimaal 230 bij kwamen. Eind vorig jaar stond de teller op 1716 winkels, waarvan 395 in Nederland. Tsjechië was het achtste land waar Action actief werd; daar werden vijf winkels geopend. Dit voorjaar volgt Italië, waar in het noorden vijf á zeven winkels worden geopend. Zowel in Slowakije als in Polen komt er een distributiecentrum bij.
Op dit moment zijn alle Action-winkels in België, Luxemburg, Oostenrijk en Polen open. Dat geldt ook voor Tsjechië, zij het met een beperkt assortiment. In Nederland kan er op afspraak gewinkeld worden (twintig minuten) en is ook click & collect beschikbaar. In Frankrijk zijn bijna alle winkels open, in Duitsland gaat het om 157 van de 391 winkels.
Action wil de komende jaren flink doorgroeien. De keten mikt op een omzet van negen miljard euro in 2023. Het aantal winkels moet dan rond de 2750 liggen en de keten wil dan in twaalf landen actief zijn. De ebitda zou dan meer dan een miljard moeten zijn.
Reacties 0