Non-foodwinkels zien omzet met bijna een derde dalen

De omzet van non-foodwinkels viel in februari ruim dertig procent lager uit dan een jaar eerder. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Door de coronamaatregelen waren niet-essentiële winkels aangewezen op de webshop en op click & collect. Kleding- en schoenenzaken werden het hardst getroffen. Drogisterijen, die als essentieel worden gezien en daarom wel open mogen blijven, boekten als enige in de non-foodsector meer omzet.

Supermarkten verkochten 9,4 procent meer dan een jaar eerder. De omzet van speciaalzaken groeide met 3,8 procent. In totaal was de omzet in de levensmiddelensector 8,7 procent hoger.

De online omzet was 103,7 procent hoger dan in februari vorig jaar. Winkels die zowel in de winkelstraat als online zijn te vinden, groeiden verreweg het hardst: met 162,1 procent. Pure webwinkels hebben 65,1 procent meer omgezet.

Reacties 3


Herman Ruyter 31 mrt, 10:23

Beetje scheve vergelijking , precies vorig jaar om deze tijd was mijn winkel dicht, nu is er wel enige omzet, tja dan is het niet zo moeilijk om te plussen. Dit soort berichten lees ik dus altijd heel sceptisch.


ikke weet het 31 mrt, 16:18

Ik weet niet waar deze cijfers vandaan komen, maar volgens mij is het een beetje natte vinger werk.
Wanneer ik naar mijzelf en collega's kijk waar ik intensief contact mee heb, dan mogen we blij zijn als we 1/3 van de omzet halen ipv 1/3 minder.


Joost Kriek 31 mrt, 22:38

Non-food is een breed begrip, hoeveel % daling er is voor de mode-schoenenbranche kan ik niet uit de tekst halen. Ik verwacht dat die schrikbarend hoog is. Vandaag was op het nieuws dat het cpb adviseert te stoppen met de noodsteun aan ondernemers en meer te richten op langere ww en omscholing voor werklozen. Dus de aap is uit de mouw, pech als je niet kan overleven, de overheid helpt je wel aan een andere baan.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!