Winnaar/verliezer van de week: Otrium en Kijkshop.nl

Winnaar/verliezer van de week: Otrium en Kijkshop.nl

Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Otrium en Kijkshop.nl.

Winnaar: Otrium
De groei zit er flink in bij Otrium. De online kledingoutlet die in 2016 werd opgericht door de Nederlanders Max Klijnstra en Milan Daniels heeft inmiddels ruim driehonderd merken aan zich verbonden. Die zien het kennelijk als een ideale plek om van niet-verkochte voorraden af te komen. De voormalige RetailRookie zag de omzet vorig jaar naar eigen zeggen verdrievoudigen en het aantal geregistreerde gebruikers kwam boven de drie miljoen. Orium is nu actief in elf Europese landen. Daar komt in elk geval de VS bij, dankzij een investeringsronde waarbij - zo bleek deze week - 120 miljoen dollar werd opgehaald. Ook wordt de technologie verbeterd en wordt er meer personeel aangetrokken. De Financial Times schat de waarde van het platform inmiddels op 900 miljoen dollar. Daarmee is de status van unicorn, een startup die een miljard waard is, in zicht.

Verliezer: Kijkshop.nl
Sieraden van...

Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Otrium en Kijkshop.nl.

Winnaar: Otrium
De groei zit er flink in bij Otrium. De online kledingoutlet die in 2016 werd opgericht door de Nederlanders Max Klijnstra en Milan Daniels heeft inmiddels ruim driehonderd merken aan zich verbonden. Die zien het kennelijk als een ideale plek om van niet-verkochte voorraden af te komen. De voormalige RetailRookie zag de omzet vorig jaar naar eigen zeggen verdrievoudigen en het aantal geregistreerde gebruikers kwam boven de drie miljoen. Orium is nu actief in elf Europese landen. Daar komt in elk geval de VS bij, dankzij een investeringsronde waarbij - zo bleek deze week - 120 miljoen dollar werd opgehaald. Ook wordt de technologie verbeterd en wordt er meer personeel aangetrokken. De Financial Times schat de waarde van het platform inmiddels op 900 miljoen dollar. Daarmee is de status van unicorn, een startup die een miljard waard is, in zicht.

Verliezer: Kijkshop.nl
Sieraden van Lucardi. Drank. Seksspeeltjes. Bloemen. Het afgelopen jaar, en ook begin dit jaar nog, kwamen er steeds meer producten bij op Kijkshop.nl. Het leek goed te gaan met de webshop die Konrad van den Bosch eind 2019 begon. Hij had de merknaam gekocht van de keten met vitrinewinkels die in 2018 was omgevallen. Kijkshop.nl had zelf geen magazijn, maar liet de producten rechtstreeks door de distributeur versturen: dropshipping. Begin maart bleek dat er wat mis was bij de webshop. Klanten klaagden op internet massaal over artikelen die niet waren geleverd of zeiden dat ze al heel lang op geld zaten te wachten. De klantenservice was onbereikbaar en Van den Bosch wilde geen toelichting geven.

Op de website verscheen een paar dagen later deze melding: "Door de onstuimige groei in 2020 zijn we op dit moment niet in staat om de bedrijfsactiviteiten te continueren." Er werd met betrokken partijen overlegd om tot een oplossing te komen, stond erbij. "Wij verwachten hier op korte termijn meer duidelijkheid over te kunnen geven." Die duidelijkheid kwam deze week van de rechtbank: Kijkshop.nl is failliet. Hetzelfde geldt voor DirectSale, Lumi Plaza en Plaza Sale, de andere platformen van Van den Bosch.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!