HR aan zet in veranderende retailwereld

HR aan zet in veranderende retailwereld

Laurent Homeyer, adviseur retail & hospitality EMEA & APJ bij Workday

Retail is ménsenwerk. Dat betekent dat de impact van corona voor een belangrijk deel bij HR terechtkomt. Het is niet eens zozeer de financiële afdeling die binnen de retailorganisatie alle zeilen moet bijzetten, maar veel meer HR. In deze ongekende tijden ligt de bal vooral bij deze afdeling om de medewerkers door de veranderingen heen te loodsen en orde in de chaos te scheppen.

Ten eerste natuurlijk om de gezondheid en veiligheid van de eigen medewerkers te garanderen. Daarnaast om vrijwel alle aanpassingen in goede banen te leiden. Alles, van openingstijden, afstandsmaatregelen, online aanbod tot hygiëneprotocollen, is op de schop gegaan. Bovendien zijn medewerkers geconfronteerd met sluitingen, andere diensten, andere regels en soms zelfs met een andere functie. 

Zichtbaarheid en inzicht zijn cruciaal
HR is coach, begeleider, cultuurbewaker en de organisator van alles wat met het personeel te maken heeft. Om die functie goed te vervullen heeft het HR-team echt 360-graden zicht nodig op het personeel. In tijden van verandering zijn continue zichtbaarheid en inzicht cruciaal. Het is duidelijk dat technologie daarbij een belangrijke rol speelt. Dat stelt de HR-teamleden, ook als ze tijdelijk thuiswerken, in staat om alle taken, processen en data efficiënt bij te houden. Bovendien helpt een goed HR-systeem om de essentiële processen te stroomlijnen en waar mogelijk te automatiseren. De digitalisering van salarisverwerking en personeelsmanagement zorgt ervoor dat betalingen op tijd gedaan worden, waar het personeel ook werkt en hoe anders hun functie ook geworden is. HR-technologie biedt daarbij realtime inzicht in het personeelsbestand, zodat altijd inzicht is in de inzetbaarheid en vaardigheden van medewerkers. 

Puma, een van de meest toonaangevende sportmerken ter wereld, verkoopt kleding, schoenen en accessoires in meer dan 120 landen en heeft wereldwijd meer dan 13.000 mensen in dienst. Voor Puma zijn personeelsverloop en arbeidsverzuim twee belangrijke prestatie-indicatoren. Automatisering, real-time data en de integratie en stroomlijning van meerdere (internationale) systemen en processen, laten niet alleen HR sneller en efficiënter werken. Ook bedrijfsleiders hoeven niet meer tot het einde van de maand te wachten om de benodigde informatie te bekijken. In plaats daarvan stellen ze zelf rapporten samen en bekijken ze de data op elk gewenst moment. Daarna kunnen ze omzet, verzuimpercentages en recruitment processen in realtime evalueren. Zelfs vanuit huis.

“Dankzij de toegang tot realtime data - in ons geval via Workday- ondersteunen we onze mensen beter, omdat er geen tijd meer verspild wordt aan het zoeken naar informatie,” zegt Dietmar Knoess, Global Director People & Organization, PUMA SE.

Alle stormen doorstaan
Dit soort technologieën zou de basis moeten zijn van elke HR-afdeling, zeker in deze hectische tijden, maar ook daarvoor en daarna. De mogelijkheid om HR-data in één systeem samen te brengen met financiën, salarisadministratie, planning en analyse is daarbij een belangrijke tool om de unieke uitdagingen aan te kunnen in deze hectische tijden. 

De uitdaging ligt nu vooral bij HR. Hoe zorgt die ervoor dat medewerkers gemotiveerd blijven, dat de juiste talenten binnenkomen en binnen blijven, dat alle zaken rondom personeelsadministratie soepel blijven verlopen en dat er ondanks alle onzekerheden realistische planningen voor inzetbaarheid en ontwikkeling gemaakt kunnen worden? De afgelopen maanden waren niet eenvoudig en ook de komende maanden en jaren zullen retailorganisaties voor de nodige uitdagingen gesteld worden. Maar met de juiste instelling, adequate technologie en voldoende wendbaarheid in de organisatie, zal de retailsector deze storm en alle volgende kunnen doorstaan.  

Wil je meer weten over hoe HR kan bijdragen aan de veranderende retailwereld? Ga naar onze website via www.workday.com of klik hier om direct naar de informatie over Workday en Puma te gaan. 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!