Nederlanders geven 2,6 miljard euro uit bij Europese webwinkels

Nederlanders geven 2,6 miljard euro uit bij Europese webwinkels

Nederlandse consumenten gaven vorig jaar een recordbedrag van bijna 2,6 miljard euro uit bij buitenlandse webwinkels binnen de Europese Unie. Dit is ruim 600 miljoen meer dan in 2019, een stijging van bijna 32 procent.

Dat meldt het CBS op basis van lopend onderzoek. Het is de grootste stijging sinds het begin van de huidige meetmethode in 2014. Dat jaar besteedden Nederlanders nog geen 700 miljoen euro bij Europese webwinkels buiten Nederland, in zeven jaar is dat bijna verviervoudigd. Vergeleken met dezelfde periode in 2019 stegen de aankopen vooral in de laatste drie kwartalen van 2020 sterk, met stijgingen van 30 tot 38 procent.

De online-aankopen zijn berekend uit de btw-aangiften. Bedrijven die vanuit andere landen producten aan Nederlandse consumenten verkopen, zijn verplicht om in Nederland een btw-aangifte in te dienen. Hierbij geldt een drempelbedrag van honderdduizend euro per jaar.

 

Reacties 1


John Eves 28 apr, 17:54

Als ze dit gewoon bij Nederlandse webwinkels hadden besteed dan hadden we met zijn allen weer meer geld beschikbaar gehad voor de zorg, sociale uitkeringen, wegen etc.
Nu lekt het weg naar het buitenland, deze shops betalen hier behoudens btw verder geen belasting.
Doodzonde. Koop Nederlands......

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!